طراحی وب سایت حرفه ای ، طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی وب سایت حرفه ای ، طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی رابط کاربری
پرش به ناوبر جستجو
رابط کاربر گرافیکی روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود (نمایش داده می شود). این نتیجه ورودی پردازش شده کاربر است و معمولا رابط اصلی برای تعامل انسان و ماشین است. رابط کاربر لمسی محبوب در دستگاه های کوچک تلفن همراه هستند پوشش از خروجی تصویری به ورودی بصری.
طراحی رابط کاربر ( UI ) و یا مهندسی رابط کاربر است طراحی از رابط های کاربری برای ماشین آلات و نرم افزار ، مانند کامپیوتر ، لوازم خانگی ، دستگاه های تلفن همراه ، و دیگر دستگاه های الکترونیکی ، با تمرکز بر به حداکثر رساندن قابلیت استفاده و تجربه کاربر . هدف از طراحی رابط کاربر این است که تعامل کاربر را به عنوان ساده و کارآمد که ممکن است از نظر اهداف کاربر ( طراحی کاربر محور ).
طراحی رابط کاربر خوب، تکمیل وظیفه را در دست بدون توجه به توجه غیر ضروری به خود تسهیل می کند. طراحی گرافیک و تایپوگرافیبرای حمایت از قابلیت استفاده از آن ، تاثیر می گذارد که چگونه کاربر تعاملات خاصی را به وجود می آورد و تجسم زیبایی طراحی را بهبود می بخشد؛ زیبایی شناسی طراحی ممکن است از توانایی کاربران برای استفاده از عملکردهای رابط کاربری، افزایش یا کاهش یابد. [1] فرآیند طراحی باید عملکرد فنی و عناصر بصری (به عنوان مثال، مدل ذهنی ) را برای ایجاد یک سیستم که نه تنها عملی، بلکه قابل استفاده و قابل انطباق با تغییر نیازهای کاربر است، تعادل می دهد.
طراحی رابط در طیف گسترده ای از پروژه های از سیستم های کامپیوتری، به اتومبیل ها، و هواپیماهای تجاری درگیر است. همه این پروژه ها شامل بسیاری از تعاملات اساسی انسان می شوند و همچنین نیاز به مهارت و دانش منحصر به فرد دارند. در نتیجه، طراحان تمایل دارند در نوع خاصی از پروژه ها متخصص باشند و مهارت ها را براساس تخصصشان متمرکز کنند، چه اینکه آیا طراحی نرم افزاری ، تحقیق کاربر، طراحی وب و یا طراحی صنعتی است .
فهرست
1 فرایند
2 مورد نیاز
3 تحقیق
4 همچنین مشاهده کنید
5 منابع
فرایندها [ ویرایش ]
قالب قابل چاپ برای طراحی برنامه موبایل و دسکتاپ ( pdf ).
طراحی رابط کاربری نیاز به درک خوبی از نیازهای کاربر دارد. چندین فاز و فرآیند در طراحی رابط کاربر وجود دارد، که بعضی از آنها بیشتر از دیگران مورد نیاز است، بسته به پروژه. [2] (توجه: برای باقی مانده از این بخش، سیستم کلمه برای نشان دادن هر پروژه استفاده می شود که آیا آن یک وب سایت ، برنامه یا دستگاه است .)
جمع آوری نیازهای عملیاتی - جمع آوری لیستی از قابلیت های مورد نیاز سیستم برای دستیابی به اهداف پروژه و نیازهای بالقوه کاربران.
تجزیه و تحلیل کاربر و وظیفه - یک شکل از تحقیقات میدانی ، آن است که تجزیه و تحلیل کاربران بالقوه سیستم با مطالعه نحوه انجام وظایفی که طراحی باید انجام دهد و انجام مصاحبه برای شناسایی اهداف آنها. [3] سؤالات معمول عبارتند از:
کاربر می خواهد سیستم را انجام دهد؟
چگونه سیستم با جریان کاری نرمال کاربر یا فعالیت های روزانه سازگار است ؟
از نظر فنی، کاربر پسند است و چه سیستم های مشابهی از کاربر استفاده می کند؟
چه رابط و احساس سبک مورد علاقه کاربر است؟
معماری اطلاعات - توسعه روند و / یا جریان اطلاعات سیستم (به عنوان مثال برای سیستم درخت تلفن، این می تواند یک گزینه درخت نمودار درخت و برای وب سایت ها این جریان یک سایت است که سلسله مراتب از صفحات را نشان می دهد).
Prototyping - توسعه قاب های سیم ، یا به صورت نمونه های کاغذ یا صفحه نمایش های تعاملی ساده. این نمونه های اولیه از تمام عناصر ظاهر و احساس و اکثر محتوا به منظور تمرکز روی رابط استفاده می شود.
بازرسی قابلیت استفاده - اجازه دادن به ارزیابی یک رابط کاربر را بررسی می کند. این معمولا به عنوان تست قابلیت استفاده در نظر گرفته شده ارزان تر است (به مرحله زیر مراجعه کنید) و می تواند در مراحل اولیه توسعه استفاده شود، زیرا می توان از آن برای ارزیابی نمونه های اولیه یا مشخصات سیستم استفاده کرد که معمولا نمی تواند بر روی کاربران آزمایش شود. برخی از روشهای بازرسی رایج استفاده از روش شناختی عبارتند از: پیاده سازی شناختی ، ساده سازی انجام وظایف با سیستم برای کاربران جدید، ارزیابی اکتشافی ، که در آن مجموعه ای از اکتشافی ها برای شناسایی مشکلات استفاده در طراحی UI و پیاده سازی چندجمله ای است که در آن یک گروهی از افراد انتخاب شده از یک سناریو کار می کنند و در مورد مسائل مربوط به قابلیت استفاده قرار می گیرند.
آزمایش قابلیت استفاده - آزمایش اولیه نمونه بر روی یک کاربر واقعی - اغلب با استفاده از یک تکنیک به نام پروتکل افکار عمیق که در آن شما از کاربر می خواهید که در مورد افکار خود در طول تجربه صحبت کنید. تست طراحی رابط کاربر اجازه می دهد تا طراح بتواند پذیرش طراحی را از دیدگاه بیننده درک کند و بنابراین ایجاد برنامه های موفق را آسان می کند.
گرافیکی طراحی رابط کاربر - واقعی نگاه و احساس طراحی نهایی رابط کاربر گرافیکی (GUI). اینها پانل ها و چهره های کنترل طراحی هستند؛ رابط های صوتی کنترل شده شامل تعامل شنوایی شنوایی هستند، در حالی که رابط های مبتنی بر ژست شاهد کاربر درگیر با فضاهای طراحی 3D با استفاده از حرکات بدن هستند. این ممکن است بر اساس یافته های حاصل شده در تحقیق کاربر باشد و تصحیح مشکلات مربوط به قابلیت استفاده در نتایج آزمایش ها باشد. [4] بسته به نوع رابط ایجاد شده، این فرآیند معمولا شامل برنامه نویسی کامپیوتری برای اعتبارسنجی فرمها، ایجاد پیوندها یا انجام اقدام مطلوب می شود. [5]
تعمیر و نگهداری نرم افزار - پس از استقرار یک رابط جدید، ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری گاه به گاه برای تعمیر اشکالات نرم افزار ، تغییر ویژگی ها، و یا به طور کامل سیستم را ارتقا دهید. پس از اتمام تصمیم برای ارتقاء رابط کاربری، سیستم میراث نسخه دیگری از فرایند طراحی را تحت پوشش قرار خواهد داد و مراحل چرخه عمر رابط را تکرار خواهد کرد. [6]
مورد نیاز [ ویرایش ]
ویژگی های پویایی یک سیستم از نظر الزامات گفت و گو در هفت اصل از بخش 10 استاندارد ارگونومی، ISO 9241 شرح داده شده است . این استاندارد یک چارچوب اصول ارگونومی برای روش های گفتگو با تعاریف سطح بالا و برنامه های کاربردی و نمونه هایی از اصول را ایجاد می کند. اصول گفتگو جنبه های پویای رابط را نشان می دهد و عمدتا به عنوان "احساس" رابط می شود. هفت اصل گفتگو عبارتند از:
مناسب برای وظیفه: گفت و گو مناسب برای یک وظیفه زمانی که از کاربر در تکمیل کار موثر و کارآمد پشتیبانی می کند.
خود توصیفی: گفت و گو خود توصیفی است، زمانی که هر گام دیالوگ بلافاصله قابل درک از طریق بازخورد از سیستم است و یا به کاربر در صورت درخواست توضیح داده می شود.
کنترل: کنترل زمانی که کاربر قادر به راه اندازی و کنترل مسیر و سرعت تعامل است تا زمانیکه هدف برآورده شده باشد، کنترل می شود.
سازگاری با انتظارات کاربر: گفت و گو با انتظارات کاربر منطبق است با سازگاری و سازگاری با ویژگی های کاربر، مانند دانش کار، آموزش، تجربه، و به طور کلی پذیرفته شده قرارداد.
تحمل خطا: اگر با وجود خطاهای آشکار در ورودی، گفت و گو خطا تحمل می شود، ممکن است نتیجه مورد نظر با عمل بدون یا حداقل توسط کاربر به دست آید.
مناسب برای فردگرا: این گفتگو قادر به شخصی سازی می شود زمانی که نرم افزار رابط را می توان تغییر داد با توجه به نیازهای کاری، تنظیمات فردی و مهارت های کاربر.
مناسب برای یادگیری: گفتگو برای یادگیری مناسب است، زمانی که کاربر پشتیبانی و راهنمایی می کند تا بتواند از سیستم استفاده کند.
مفهوم قابلیت استفاده از استاندارد ISO 9241 با کارایی، کارایی و رضایت کاربر تعریف شده است. بخش 11 تعریف زیر از قابلیت استفاده را می دهد:
قابلیت استفاده با توجه به اهداف مورد نظر در استفاده از سیستم کلی (اثربخشی) اندازه گیری می شود.
منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مورد نظر (بهره وری).
محدوده ای که کاربر آن را کلی سیستم پذیرفته (رضایت) می یابد.
اثربخشی، کارآیی و رضایتمندی می تواند به عنوان شاخص های کیفیت قابلیت استفاده شناخته شود. برای ارزیابی این عوامل، آنها باید به عوامل زیر، و در نهایت، به اندازه گیری قابلیت استفاده، تجزیه شوند.
ارائه اطلاعات در بخش 12 استاندارد ISO 9241 برای سازماندهی اطلاعات (ترتیب، تراز، گروه بندی، برچسب ها، مکان)، برای نمایش اشیا گرافیکی و برای برنامه نویسی اطلاعات (اختصارات، رنگ، اندازه، شکل، نشانه های بصری) با هفت ویژگی. "ویژگی های اطلاعات ارائه شده" جنبه های استاتیک رابط را نشان می دهد و می تواند به طور کلی به عنوان "نگاه" رابط شناخته شود. ویژگی ها در توصیه هایی که در استاندارد ارائه شده اند دقیق هستند. هر یک از توصیه ها از یک یا چند ویژگی هفت ویژگی پشتیبانی می کند. هفت ویژگی ارائه شده عبارتند از:
وضوح: محتوای اطلاعات به سرعت و دقیق منتقل می شود.
Discriminability: اطلاعات نمایش داده شده را می توان با دقت تشخیص داد.
شفافیت: کاربران با اطلاعات غیرقانونی غیرقابل بار می شوند.
سازگاری: طراحی منحصر به فرد، مطابق با انتظار کاربر.
قابل شناسایی: توجه کاربر به اطلاعات مورد نیاز است.
خوانایی: اطلاعات آسان برای خواندن است.
قابل فهم بودن: معنی به وضوح قابل فهم، غیرقابل توضیح، قابل تفسیر و قابل تشخیص است.
راهنمایی کاربر در قسمت 13 استاندارد ISO 9241 توصیف می کند که اطلاعات راهنمایی کاربر باید از سایر اطلاعات نمایش داده شده قابل تشخیص باشد و باید برای زمینه فعلی استفاده خاص باشد. راهنمایی کاربر می تواند به وسیله پنج روش زیر مطرح شود:
الزامات نشان می دهد که به صراحت (دستورات خاص) یا به طور ضمنی (عمومی دستورالعمل) که سیستم برای ورودی در دسترس است.
بازخورد در مورد ورودی کاربر به موقع، قابل درک و غیر مزاحم.
اطلاعات وضعیت نشان دهنده حالت مداوم برنامه، اجزای سخت افزار و نرم افزار سیستم و فعالیت های کاربر است.
مدیریت خطا شامل پیشگیری از خطا، اصلاح خطا، پشتیبانی کاربر برای مدیریت خطا و پیام های خطا.
کمک به صورت آنلاین برای درخواست های آغاز شده توسط سیستم و کاربر با اطلاعات خاص برای زمینه فعلی استفاده.
تحقیق [ ویرایش ]
طراحی رابط کاربر موضوع تحقیق قابل توجهی است، از جمله زیبایی شناسی آن . [7] استانداردها تا اواخر دهه 1980 برای تعیین قابلیت استفاده از محصولات نرم افزاری توسعه یافته است. یکی از پایه های ساختاری، مدل مرجع رابط کاربری IFIP است. این مدل چهار بعد برای ساختن رابط کاربر پیشنهاد می کند:
ابعاد ورودی / خروجی (نگاه)
ابعاد گفتگو (احساس)
بعد فنی یا کاربردی (دسترسی به ابزارها و خدمات)
ابعاد سازمانی (حمایت از ارتباطات و همکاری)
این مدل تا حد زیادی بر توسعه استاندارد بین المللی ISO 9241 که توصیف الزامات طراحی رابط کاربری برای قابلیت استفاده است تأثیر می پذیرد. تمایل به درک اولیه مسائل مربوط به کاربردهای نرم افزاری در اوایل توسعه نرم افزار، حتی به عنوان یک برنامه در حال توسعه، منجر به تحقیق در ابزارهای نمونه سازی اولیه سریع GUI شده است که ممکن است شبیه سازی های قانع کننده ای از نحوه کاربرد واقعی در تولید استفاده شود. [8] برخی از این تحقیقات نشان داده است که طیف گسترده ای از وظایف برنامه نویسی برای نرمافزار مبتنی بر GUI میتواند از طریق ابزارهایی غیر از نوشتن کد برنامه مشخص شود. [9]
تحقیقات در سال های اخیر به شدت توسط انواع مختلفی از دستگاه ها که با توجه به قانون مور ، می تواند رابط های بسیار پیچیده را مهیا کند ، به شدت متقاعد شده است. [10] طراحی وب در تبریز
تحقیقات نیز به صورت خودکار ایجاد رابط کاربر به منظور دستیابی به سطح توانایی کاربر برای سطوح مختلف تعامل انجام شده است. [11]
در حال حاضر علاوه بر نمونه های سنتی، ادبیات راه حل های جدیدی را پیشنهاد می دهد، مانند یک نمونه اولیه آزمایشگاهی ترکیبی که بر اساس یک نمونه اولیه فیزیکی قابل تنظیم است که به لطف مدل فیزیکی و بصری واقع گرایانه امکان پذیر است تجربه، به لطف سوپاپ از رابط مجازی در نمونه اولیه فیزیکی با تکنیک های واقعیت افزوده. [12]
امیر
دوشنبه 7 مرداد 1398 ساعت 18:20