همانطور که می دانید سئو یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در کسب و کار های اینترنتی می باشد.
امروزه شاهد بیزینس های فراوانی هستیم که یکی پس از دیگری به دلیل عدم وجود سئو مناسب با شکست رو به رو می شوند؛این امر موجب در آمد بسیار بالا سیو کاران گردیده و بازار کار این متخصصین را رونق بخشیده است.
اما برای اینکه یک سئو کار خوب باشیم باید چه معیار هایی را رعایت کنیم؟
بدون شک یک مهندس سئو باید بروز باشد،چراکه علم موتور های جست و جو در جریان های زمانی ساخته می شود یعنی هر روز به آن اضافه شده و اگر شما به عنوان یک متخصص سیو بر پایه علم پیشین خود جلو بروید،بلا شک از حرفه کاری خود عقب خواهید ماند.
در ادامه،یک سئو دان باید به خوبی با علم برنامه نویسی آشنایی داشته باشد و حتی بر اساس عقیده شخصی مسلط بودن بر یک زبان برنامه نویسی تحت وب می تواند کمک شایانی به شما کند؛اما چگونه؟
فرض کنید شما یک آنالیزور سئو هستید؛یکی از نیاز های مبرم شما داشتن وب سایتی برای ارائه مقالات ، محتوای سئو
و حتی لینک های سئو شده خود می باشد،برای ساخت این وب سایت شما می توانید از روش های گوناگونی چون وردپرس و .... استفاده کنید،اما بهترین آن ها دانش کد نویسی بوده،چون به شما قابلیت خود سازی را می دهد.
برای مثال،به جای ساختن یک سایت مپ استاتیک که توانایی تغییر لینک های شناخته شده را تنها از راه تعویض دستی
به شما می دهد؛شما می توانید یک اپلیکیشن تحت وب به وسیله زبان برنامه نویسی تحت وب خود بسازید طراحی سایت وردپرسی در تبریز که به صورت خودکار این فرآیند را برای شما انجام دهد.
در بسیاری از موقعیت ها به عنوان یک سئو کار،شما می بایست ارتباط های مختلفی را بین گوگل و سایت های مورد هدف خود بر قرار کنید،من جمله این ارتباط ها می توان به اولین قدم شما به منظور برقراری سیستم سرچ کنسول اشاره نمود و یا قرار دادن یک بنر خاص به منظور آگاه سازی بیشترمخاطب تحت عنوان استراکچر دیتا؛انجام تمامی این کار ها نیازمند آشنایی حداقله با دستور و کد نویسی می باشد.
رعایت استاندارد نویسی در زبان اچ تی ام ال که خود مبدأ حرفه ما می باشد می تواند تاثیر به سزایی در افزایش رنک سئو ما داشته باشد.
گوگل،ربات ها و الگو هایی را در بر داشته که دائما در حال برسی ساختار وب سایت شما هستند،و در حتی در صورت رعایت نکردن بعضی مباحث نظیر تگ هد و ... ممکن است شما را جریمه کرده و اهمیتی برای پیج شما قائل نشوند.
در بسیار از مواقع سیستم سئو شما به ارور هایی دچار می شود که تنها به وسیله دانش زبان های کامپیوتری قابل حل می باشد،دانش اچ تی اکسس می توان یکی از این پل های موفقیت باشد.
زمانی که سیستم شما نیازمند تک دامنه شدن،ریدایرکت،حفظ امنیت کاربری و... باشد،اچ تی اکسس می تواند یکی از ابزار های شما باشد.
امنیت سایت شما نیز ارتباط گسترده ای با سئو دارد،شاید در ابتدا ارتباط به خصوصی میان این دو پیدا نکنید اما سایت هک شده ای را تصور کنید که رنک بالای خود را از دست داده زیرا اعتماد موتور جست و جو را از دست داده و از لیست متور های خود لینک های شما را حذف نموده است.
بنابراین سعی کنید در امن ترین حالت کد های سیستمی خود را نوشته عوامل پیشرفت یک انسان و هر گونه راه نفوذی را از بین ببرید؛این گونه می توانید سایت خود را به بهترین شکل بالا بیاورید.
در انتها،سرعت سایت تاثیر گسترده ای بر روی سئو سایت شما دارد؛متخصص سئویی که بداند چگونه کد های خود را روی هم دیگر بگذارد،دیگر مشکلی در زمینه سرعت نخواهد داشت چرا که می داند چگوبهینه کار خود را پیش ببرد و سایت خود را به گونه ای بسازد که موتور جست و جو گر مورد نظر به بهترین شکل اطلاعات سایت را رندر نماید.
منبع: تاپ لرن
رانندگی در جادهای با پوشش جوی عادی و پایدار، بسیار متفاوت از رانندگی در جاده برفی است. در واقع امنیت رانندگی در جاده های برفی، وابسته به رعایت برخی اصول و قواعد ساده است که برخی رانندگان از آن بی خبرند. اگر فکر میکنید هنر رانندگی به استارت زدن، ترمز، کلاج و کنترل فرمان محدود میشود، احتمالا تا این لحظه با چالش رانندگی در جاده های لغزنده و بوران زده مواجه نشدهاید.
طبق آمار و ارقام، تعداد تصادفات جادهای و حتی درون شهری در روزهای برفی، نرخ چشمگیری را به خود اختصاص داده است؛ این نرخ بالا ایجاب میکند برای کاهش سوانح رانندگی در جاده های برفی، اطلاعات کاملی از اصول رانندگی در این جاده های لغزنده داشته باشیم.
قبل از شروع سفر، یک چک لیست زمستانی تهیه کنید
هیچکس دوست ندارد در هوای سرد و بورانی، گرفتار اتومبیل خراب و دردسرهای تعمیر آن شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در هوای سرد و جاده های برفی، برخی قطعات نیاز به توجه ویژهتری دارند، پس بهتر است از سلامت لولههای گردش آب، چراغ مه شکن، عملکرد سیستم گرمایش ماشین، برف پاک کن و کیفیت ضد یخ اطمینان حاصل کرده و از به همراه داشتن زنجیر چرخ طفره نروید.
اگر فکر میکنید خودروی دو دیفرانسیل شما برای رانندگی در جاده برفی نیازی به زنجیر چرخ ندارد، باید بگویم سخت در اشتباهید، چرا که در سراشیبی جادههای برفی و کوهستانی، خطر در کمین خودروی شما نیز خواهد بود.
به فکر تهیه لاستیکهای یخ شکن و زنجیر چرخ باشید
لاستیکهایی با آجهای درشت، تنها زمانی به داد شما میرسند که یخ کف جاده چندان شدید نباشد. اگر جاده با برف شدید و لغزندگی گسترده مواجه باشد، لاستیکهای آج دار نیز مانند لاستیکهای معمولی عمل خواهند کرد و گزینه امنی به حساب نمیآیند. پس بهتر است برای تهیه زنجیرچرخ یا لاستیکهای میخ دار، تردید را کنار بگذارید و هرچه زودتر اقدام کنید.
لاستیکهای رادیال، لاستیکهای خوبی هستند که به لاستیکهای چهارفصل مشهور شدهاند، اما استفاده همزمان از لاستیکهای معمولی و رادیال به خاطر واکنشهای متفاوتی که دارند، میتواند خطر آفرین باشد.
با دنده ۲ رانندگی کنید
یکی از اصول مهم و در عین حال معروف رانندگی در جاده برفی، رانندگی با دنده سنگین است. بسیاری از خودروهای لوکس دنده اتوماتیک، دارای حالتی به نام «برف» برای گیربکس خود هستند که رانندگی در جاده برفی را ساده میکند، اما در صورتی که خودروی شما دنده دستی بوده و قصد رانندگی در جاده با سطحی لغزنده را دارید، حتما از دنده دو استفاده کنید.
ترمز ممنوع!
به طور کلی هرگونه حرکت سریع و پر شتاب در جاده برفی لغزنده، بسیار خطر آفرین است. بیشتر تصادفات جادهای در مناطق برفی و کوهستانی، از لغزش ناشی از ترمز سرچشمه میگیرد. حتما فاصله طولی ۵ متر با اتومبیل جلویی را رعایت کنید و اگر احیانا درگیر سُر خوردن شدید، نکات زیر را بدانید:
در کمال آرامش و خونسردی، فرمان را به سمتی بچرخانید حمل خودرو از اردبیل به تهران که عقب خودرو در حال سرخوردن به آن جهت است. تا جایی ادامه دهید که خودرو به مسیر مستقیم و عادی خود برگردد.
به هیچ وجه فرمان را به صورت ناگهانی نچرخانید. (هرگونه حرکت شتابی ممنوع!)
با دنده خلاص در جاده برفی حرکت نکنید.
برداشتن ناگهانی پا از روی پدال گاز قطعا باعث سر خوردن اتومبیل در جاده لغزنده میشود، پس گاز را در نرمال نگه دارید.
باد لاستیکها را کنترل کنید
توصیه میکنیم باد لاستیکها در فصول سرد و زمستانی حداقل دوبار در ماه چک شوند. لاستیکهای بسیار پر باد با کاهش سطح اصطحکاک با جاده، خطر سر خوردن را افزایش میدهد، در نتیجه بهتر است کمی میزان باد لاستیکها را کم کنید تا سطح اصطحکاک بیشتر شود.
عملکرد اتومبیلهای موتور جلو و دیفرانسیل عقب را بشناسید
سر خوردن خودروها در جاده برفی، یا ناشی از ترمز ناگهانی است یا ممکن است سر پیچها رخ دهد. اگر اتومبیل شما موتور جلو و دیفرانسیل عقب است،کافیست در مواجهه با سر خوردن، فرمان را در جهت سر خوردن ماشین بچرخانید و هرگز با یک تصمیم هیجانی، ترمز نگیرید، چرا که ترمز ناگهانی و رها کردن یکباره پدال گاز اوضاع را از آنچه که هست بدتر میکند.
کنترل اتومبیل موتور و دیفرانسیل جلو راحتتر است
این نوع اتومبیلها، اتومبیلهای امنتر برای رانندگی در جاده برفی به حساب میآیند که این امنیت را مدیون تقسیم وزن بر اکسل جلو در ماشین هستیم. ترفند کنترل ماشین حین سر خوردن درست مشابه اتومبیلهای موتور جلو و دیفرانسیل عقب است. امداد خودرو شبانه روزی در تبریز یعنی با حفظ خونسردی کامل و به دور از عکس العملهای هیجانی، فرمان را همجهت با مسیر سر خوردن بچرخانید و دور ترمز ناگهانی را خط قرمز بکشید.
ساعات اولیه بارش برف و باران، خطرناکترین وضعیت جاده است
شاید عجیب به نظر برسد اما جاده در ساعات اولیه شروع بارش، به اندازه جاده پوشیده از برف خطرآفرین است. ترکیب ذرات برف با گرد و خاک روی جاده، طحی بسیار لغزنده و صیقلی به وجود میآورد که با چشم دیده نمیشود، اما بارها سوانح رانندگی را به وجود آورده است.
در این شرایط با سرعت پایین رانندگی کنید، فاصله طولی با اتومبیل جلویی را رعایت کنید، ترمز ناگهانی نداشته باشید و تا زمانی که از امنیت جاده اطمینان پیدا نکردید، از سبقت بپرهیزید.
البته تغییر دنده سبک به سنگین در سرعت بالا و جاده لغزنده نیز در ساعات اولیه بارش باران یا برف به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
منبع: شیپور
نویسنده و سخنگوی انگیزشی دکتر استفن آر باور دارد که انگیزش یک آتش درونی است، اگر فرد دیگری سعی کند این آتش را در شما روشن کند، شانس چنین کاری از بین میرود. پس چگونه برای خودمان انگیزه تعیین کنیم.
در کل دو نوع انگیزش متفاوت از یکدگیر وجود دارد:
انگیزش درونی: انگیزهای که از درون بوجود میآید.
انگیزش خارجی: به انگیزهای گفته میشود که منابع آن بیرونی هستند، برای مثال دوستان، دانشگاه، سالمندان، محل کار، بچه ها و… .
به صورت کلی، انگیزه به دلیل یا دلایلی گفته میشود که در آن به فرد برای انجام یک کار مشخص کمک میکند. این دلیل نیاز دارد که واقعا قوی باشد و مورد قبول خود شخص نیز قرار بگیرد.
با در نظر گرفتن اینکه شما نقشهی خوبی دارید و روی هیچگونه قاعده یا قانونی تاثیر منفی نمیگذارید، پایدار نگه داشتن انگیزه و ساختن آن ساده خواهد بود. به صورت پایهای انگیزه تنها وضعیتی از ذهن به حساب میآید. استفاده درست از آن، میتواند شما را به نقطه بسیار والایی ببرد که تا به حال حتی به آن فکر نکردهاید.
در هر حال، راهنمای ساده ما به شما این کمک را میکند که بتوانید با وجود حتی مشکلات مختلف، همواره انگیزه خود را نگه دارید.
۱. تعیین هدف
تعیین یک هدف برای خود، یک متد اثبات شده برای نگهداری انگیزه داخلی است. با این وجود بسیار مهم است که مواظب باشید هدفی را انتخاب کنید که واقعی و قابل رسیدن باشد. بعد از تعیین هدف، سعی کنید یک مدت زمان برای رسیدن به اهدافتان را نیز در نظر بگیرید.
در کل سه نمونه از اهداف وجود دارد:
اهداف با مدت کوتاه: اینگونه از اهداف ممکن است در یک هفته و یا چند ماه بدست آید.
اهداف با مدت متوسط: معمولا رسیدن به اینگونه اهداف نیازمند یک یا دو سال است.
اهداف با مدت طولانی: این هدفی است که میتواند شامل گزینههای تخصصتان، برنامهریزی برای ازدواج، خرید یک خانه یا هر چیز دیگری که نیازمند مدت زمان طولانی باشد.
۲. مسائل مادی
خواه دوست داشته باشید و یا نه، پول یکی از مسائل مهم برای باقی ماندن انگیزه در درونتان است. در اینجا ما از میلیونها دلار پول حرف نمیزنیم. منظورمان از پول، داشتن میزان کافی برای داشتن یک زندگی مناسب است، این موضوع خود یکی از انگیزههای بزرگ است.
۳. اجتناب از قرض گرفتن
بیشک، تحمل کردن وامها و بدهیها یکی از دلایلی است که باعث میشود تمایلتان به انگیزه دار بودن کمتر شود. دلیل این موضوع ساده است: بخش قابل توجهی از درآمدی که شما بدست میآورید با پرداخت بدهیها از دست میرود. تا جایی که میتوانید سعی کنید از گرفتن وام خودداری کنید، مگر اینکه برای هدف بزرگتر و محکمتری مانند خرید خانه باشد.
۴. همراه با افراد مثبت بمانید
به صورت کلی، افرادی که ذهنیتی مثبت دارند همواره انگیزهدهندههای خوبی هستند. جدای از وضعیت شما آنها همواره سعی میکنند که وضعیت ذهنی شما را بهتر کنند. چنین ذهنیتهای مثبتی که از طریق افراد اطرافتان به شما انتقال مییابد در هر صورتی، نتیجه خوبی خواهد داشت. در نهایت پیشنهاد میشود مواقعی که اندیشههای منفی دارید سعی کنید با چنین افرادی ارتباط برقرار کنید.
۵. از خودتان قدردانی کنید
هرگاه که انگیزه خودتان را از دست میدهید، سعی کنید به کارهای مثبتی که در گذشته انجام دادهاید و روی تجربهتان تاثیر مثبتی داشته فکر کنید. همچنین زمانهای منفی را به یاد بیاورید که به خوبی بدون اینکه آسیب ببینید توانستید از آنها گذر کنید. substr در php قدردانی کردن از خودتان برای موفقیتهایی که به دست آوردهاید، یکی از ابزارهای مهم برای بدست آوردن انگیزه است
وقتی به فکر انگیزه دادن به خودتان میافتید، از خودتان بابت اینکه باور به تغییر دارید قدردانی کنید. و همانطور که به جلو میروید، به خودتان اجازه دهید که به اندازه کافی خوب باشید. -آلیس دومار
۶. از اشتباهات به عنوان تجربه استفاده کنید
منظور از این مورد این است که از اشتباهات گذشته، درس بگیرید، به این دلیل که ما به عنوان انسان در وجودمان نقصهایی وجود دارد که ما را به اشتباهاتی میرساند. به یاد داشته باشید که اشتباهات، خط آخر نیستند. آنها درسهای اساسی و با ارزشی را برای ما در پی خواهند داشت. بیشتر افراد وقتی که کارها به درستی پیش نمیروند یا اینکه نتیجه مطلوب را بدست نمیآورند، انگیزهشان را از دست میدهند.
۷. محرکتان را آزمایش کنید
کلید اصلی برای انگیزه، غرق شدن در خود محرکتان است. محرکتان باید خوب باشد و از قوانین پیروی کند، در این صورت انگیزش به صورت خودکار محرکتان را دنبال میکند. اما آگاه باشید که محرکهای نادرست و اشتباه، شما را به عنوان یک فرد به راه نادرستی میبرد و ممکن است وضعیتتان را بسیار بدتر کند. موقعی که محرکتان مثبت و واضح باشد، انگیزه آن را دنبال میکند.
۸. از استرس دوری کنید
استرس میتواند در دو دسته متفاوت قرار بگیرد:
استرس منفی: این نوع از استرس ناشی از کنشهای منفی، تعامل با افراد منفی، بیحال و تنبل و ادامه دادن به قرار گرفتن در حالت ناخوشی و... است.
استرس مثبت: این نوع از استرس ناشی از حل کردن کارهای مرتبط به هم و یا مشکلات داخلی میشود. استرس مثبت معمولا از جایی میآید که شما از چیزی خشنود هستید و بعد از یک روز کاری سخت، کار مثبتی را انجام میدهید.
استرس در زندگی روزانه اجتناب ناپذیر است.
۹. انتخاب کنید که خوشحال باشید
خب این موضوع ممکن است برای هرکسی که در یک موقعیت سخت گیر میکند، اغراق آمیز باشد. با این حال ارزش نوشتن را دارد و اینکه مطمئن باشید هر دوران سختی نیز میگذرد. آگاه باشید که هر حالت بد و خرابی به شکلی مناسب حل میشود. اما در این بین از دست دادن انگیزهتان و یا نگرانی راجع به قضیهای خاص هیچ کمکی به حل مشکل نمیکند. برای اینکه بتوانید انگیزهتان را حفظ کنید باید همواره این فکر را داشته باشید هر مشکلی موقت است.
۱۰. نقشهتان را ترسیم کنید
متاسفانه بسیاری از افراد بدون اینکه به نتیجه کار و آخر آن فکر کنند شروع به انجام آن میکنند. بجای اینکار می توانید نقشه کاری خودتان را ترسیم کنید. فهرستی از کارهایی که باید بکنید و چگونگی انجام آنها را تهیه کنید. این حالت در خود یکی از بزرگترین انگیزههاست. در دستیابی به اهداف و رویاهایتان بی باک و ثابت قدم باشید.
من خوشحالم، به این دلیل که سپاسگذارم. طراحی سایت وردپرسی در تبریز خودم انتخاب کردم که سپاسگذار باشم. این حق شناسی به من این اجازه میدهد که خوشحال باشم. -ویل آرنت
بسیار خوب است که بدانید تمام ما در برخی موارد انگیزهمان را در زندگی از دست میدهیم. این موضوع کاملا نرمال است و هیچ موضوع عجیبی در کار نیست. بررسی دلایل از دست دادن انگیزهتان، درک و پیدا کردن راههایی برای جواب دادن به آن به شما کمک بسیاری میکند. نداشتن انگیزش و رها کردن آن شما را به سوی بیماری ذهنی سوق میدهد.
چگونه روند انگیزه به خود را حفظ میکنید؟ در قسمت کامنتها به ما بگویید.
منبع: راکت
ساسات چیست و در اتومبیل چه وظیفهای دارد؟ این سوالی است که در این مطلب به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اساس کار موتورهای احتراقی همانطور که از نامشان برداشت میشود، انفجار و تامین انرژی از طریق این انفجار است. انفجار مذکور که در اتاقک احتراق صورت میگیرد، حاصل تراکم مخلوط سوخت و هوا در اتاقک احتراق و جرقه زنی شمعها است. اتاقک احتراق نیز به محفظه درون سیلندرها گفته میشود که بین پیستونها و پیستونها قرار میگیرد.
با این حال، کیفیت این انفجار که همه عملکرد موتور به آن وابسته است، اهمیت بسیاری دارد و اجزای مختلف موتور همواره در تلاش هستند که این انفجار به بهترین شکل اتفاق افتد. یکی از سیستمهایی که در این تلاش سهم مهمی ایفا میکند، سیستم سوخترسانی است. سیستم سوخترسانی خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هریک وظیفهای دقیق را برعهده دارند.
سیستم سوخترسانی به دو دسته کاربراتوری و انژکتوری تقسیم میشود. اما درواقع به دلیل وظایف مهم سیستم سوخترسانی، امروزه کاربراتورها با انژکتور جایگزین شدند. سیستمهای کاربراتوری و انژکتوری از بعضی اجزای مشترک تشکیل میشوند، همچنین برخی از اجزای اختصاصی. ساسات یکی از قطعات مربوط به سیستمهای کاربراتوری است که امروزه در خودروها کاربرد ندارد.
ساسات چیست و در خودرو چه کاربردی دارد؟
ساسات را میتوان در یک جمله به عنوان ضامن دریچه هوای کاربراتور تعریف کرد. این قطعه کوچک که در زبان انگلیسی CHOKE VALVE نامیده میشود، در درجه اول به راحتتر روشن شدن خودرو در هوای سرد و روزهای زمستانی کمک میکند. برای توضیح کاملتر ابتدا ارائه توضیحاتی خلاصه درمورد سوخترسانی کاربراتوری خالی از لطف نخواهد بود.
بهطور کلی، برای دست یافتن به یک احتراق خوب و کامل در سیلندرها، باید مخلوط سوخت و هوا، با درصدی دقیق و مشخص درون محفظه احتراق ریخته شوند. هر چه این درصد و میزان مخلوطی که وارد اتاقک احتراق میشود دقیقتر باشد، انفجار کاملتری خواهیم داشت ماشین بر حمل خودرو در اورمیه و بازده موتور بالاتر میرود. اما میزان مخلوطی که موتور به آن نیاز دارد و درصد این مخلوط معمولاً در شرایط مختلف موتور تغییر میکند. در واقع، حالت ایدهآل نسبت سوخت و هوا در شرایط آب و هوایی مختلف و با شرایط متفاوت سوخت برای موتور تغییر میکند.
برای تامین این ایدهآل در شرایط مختلف، در سیستمهای کاربراتوری، از کاربراتور و در سیستمهای انژکتوری از انژکتور استفاده میشود. به این ترتیب که کاربراتو حین انجام وظیفه خود، شرایط سوخت را در هر موقعیتی متناسب با شرایط موتور تنظیم و مخلوط سوخت و هوا را به نسبت مناسب موتور تهیه کرده به سمت آن ارسال میکند. بنابراین کاربراتور را باید تنظیم کننده شرایط مخلوط سوخت و هوا نیز بدانیم.
در تمامی کاربراتورها سه قسمت اصلی ورودی هوا، خروجی مخلوط سوخت و هوا و مجرایی بین این دریچه که مخلوط سوخت و هوا در آن تشکیل میشود (ونتوری)، وجود دارند. در این بین، ونتوری در میانه راه باریکتر میشود تا شرایط برای عملکرد کاربراتور فراهم شود. روند کار کاربراتور به این شکل است که، سوخت توسط پمپ مخصوصش از ژیگلور یا ورودی سوخت به ونتوری میریزد و هوا نیز از ورودی مربوط به خود به سمت این قسمت هدایت میشود.
وقتی هوا به ونتوری وارد میشود، سرعت آن بیشتر و فشارش کاهش مییابد. کاهش فشار هوا منجر به فراهم آمدن فضای لازم برای اضافه شدن سوخت میشود. با ورود سوخت، مخلوط مورد نیاز موتور تامین شده و از خروجی مسیر، درون سیلندر میریزد. خروجی که دریچهی گاز نام دارد، با فشار بیشتر پدال گاز بازتر شده و اجازهی ورود مخلوط بیشتری را به درون سیلندر میدهد. به این ترتیب، امداد خودرو شبانه روزی در تبریز مخلوط سوخت و گاز متناسب با نیاز موتور و با درصدی صحیح توسط کاربراتور تامین میشود.
اما در این روند، وظیفه ساسات این است که مانند یک شیر یا ضامن، مسیر و میزان ورود هوا به کاربراتور را کنترل کند. این کار با مدیریت دریچه هوای این سیستم صورت میگیرد. به این ترتیب که، ساسات هر زمان که لازم باشد، دریچه هوا را بسته نگه میدارد تا مخلوط غلیظتری از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق سیلندر شود. موتور معمولاً در زمانهایی که هوا سرد است، نیاز به مخلوط غلیظتر با درصد سوخت بیشتر دارد. ساسات در این مواقع وارد عمل شده و به وظیفه خود جامه عمل میپوشاند.
چرا خودروهای کاربراتوری در هوای سرد به ساسات نیاز دارند؟
اما در این بین یکی از سوالاتی که ایجاد میشود، نیاز موتور به مخلوطی با غلظت بیشتر در هوای سرد است. پاسخ به این سوال بر اهمیت وجود ساسات خواهد افزود.
در توضیح بیشتر باید گفت، در سیستمهای کاربراتوری، سوخت در مسیر حرکت خود از ورودی سوخت کاربراتور به سمت ونتوری، با دیواره سرد کاربراتور در تماس خواهد بود و این سرما منجر به تقطیر سوخت میشود. لذا غلظت مخلوط پایین میآید. به این مورد باید خروج مخلوط از ونتوری و ریختن آن به منیفولد را نیز درنظر گرفت که باز هم سرمای مسیر باعث رقیقتر شدن مخلوط میشود.
این شرایط با افزایش غلظت مخلوط و میزان سوخت از ابتدا، تعدیل شده و غلظت مخلوط به حد ایدهآل موتور نزدیک میشود. این نیاز که تنها برای شروع به کار موتور در هوای سرد ضروری است، با ورود سوخت بیشتر به کاربراتور برطرف میشود. باتوجه به این حقیقت که پس از روشن شدن موتور و احتراقهای پیدرپی دمای آن بالا رفته و سرمای محیط تاثیری بر مخلوط سوخت و گاز و غلظت آن نخواهد داشت، متوجه نیاز موتور به سوخت بیشتر در هوای سرد خواهیم شد.
به همین دلیل گفته میشود که ساسات برای مدت کوتاهی مسیر ورود هوا به کاربراتور را بسته نگه دارد. با فعال شدن ساسات، کاربراتور، مخلوط مورد نیاز سیلندر را به صورت بخار خشک که حالت ایدهآل موتور در این شرایط است به سیلندر رسانده و احتراق مناسب با انرژی کافی برای شروع به کار موتور اتفاق میافتد.
در واقع، بسته ماندن این درچه توسط ساسات که بالای ونتوری ثابت کاربراتور قرار دارد، مکش سوخت کاربراتور را افزایش داده و مخلوط غلیظتری را در اختیار موتور قرار میدهد.
آشنایی با انواع ساسات
ساسات نیز مانند بسیاری دیگر قطعات خودرو انواع مختلفی دارد. در واقع این انواع مختلف، وابسته به نوع عملکرد این قطعه میشود. به این ترتیب که ساساتهای قدیمیتر به صورت مکانیکی انجام وظیفه میکردند و ساساتهای جدیدتر به صورت خودکار عمل میکند. بنابراین به این نتیجه میرسیم که دریچه هوای کاربراتور به دو حالت مکانیکی یا خودکار باز و بسته میشود.
باید اضافه کرد که ساسات خودکار را شاید همچنان در بعضی خودروهای کاربراتوری شاهد باشیم، اما نوع مکانیکی را تنها میتوان در خودروهای کاربراتوری بسیار قدیمیتر (که تولیدشان معمولاً متوقف شده است) دید. پیکان نمونه خوبی برای این خودروها است.
در ادامه روند کار و اجزای انواع ساسات را بررسی میکنیم.
۱ – ساسات مکانیکی
در این نوع ساسات، همانطور که از نامش مشخص میشود، همه چیز به صورت دستی انجام شده و تحت کنترل راننده است. به این معنی که، بستن دریچه هوای کاربراتور به صورت دستی و با اختیار راننده انجام میشود.
اگر تجربه سواری با پیکان را داشته باشید، متوجه چنین موردی شدهاید. دکمهای که جایی نزدیک داشبورد تعبیه میشود و راننده هنگام خاموش یا روشن کردن خودرو، این دکمه را میفشارد یا رها میکند. این دکمه یا ضامن به دریچه ساسات متصل است و راننده با کشیدن آن، مسیر هوای ورودی به کاربراتور را مسدود میکند.
پس از استارت خوردن و گرم شدن موتور، راننده دکمه ساسات را رها کرده تا دریچه هوای کاربراتور باز شود و موتور به فعالیت عادی خود بازگردد. درصورت فراموشی کشیدن دکمه ساساتهای مکانیکی در سرما، راننده با روشن کردن خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.
۲ – ساسات خودکار
از آنجا که این نوع ساسات کمی جدیدتر از نوع قبلی است، احتمال مواجه شدن تان با آن بیشتر است. چرا که این نوع ساسات در پرایدها و پژوهای کاربراتوری دیده میشود.
برای فعالیت این نوع ساسات، از ابتدا تنظیماتی مشخص روی منیفولدهای خروجی و ورودی هوا صورت میگیرد. اجزای این نوع ساسات عبارتند از:
اجزای ساسات خودکار درون پوسته آن قرار دارند که در یک سمتش دریچهای تعبیه میشود. مکش هوای سرد درون منیفولد ورودی، فنر کوک شده و پیستون را به سمت دریچه هدایت کرده آن را میبندد. اما پس از گرم شدن موتور، گرمای منیفولد خروجی، فنر را رها کرده و دریچه ساسات نیز باز میشود.
جایگزین ساسات در خودروهای انژکتوری چیست؟
گفته شد که ساسات در خودروهای انژکتوری کاملا حذف شده است. اما باتوجه به اهمیت ساسات این سوال ایجاد میشود که در غیاب آن، چه قطعه یا قطعات وظیفه مهم تنظیم درصد مخلوط سوخت و هوا در شرایط مختلف را بر عهده دارند.
باید گفت در خودروهای انژکتوری، وظایف ساسات به صورت خودکار به به ECU سپرده میشود. البته در این امر قطعات دیگری به ECU کمک میکنند.
اجزایی که در این سیستم جدید وظیفه ساسات را برعهده داشته و به منظور سهولت استارت خوردن و روشن شدن موتور در شرایط مختلف بهکار میروند، عبارتند از:
این سنسورها وظیفه دارند شرایط موتور و محیط را در هر لحظه برای ECU مخابره کنند. مرکز پردازش اطلاعات مرکزی یا همان ECU نیز اطلاعات مربوط به دمای آب، دریچه گاز و دور موتور را بررسی کرده و دستورات لازم را به استپر که عملگرای معادل ساسات است فرستاده تا شرایط ایدهآل موتور را در مخلوط سوخت و هوا فراهم آورد.
علائم خرابی ساسات چه هستند؟
خوشبختانه علائم خرابی ساسات کاملا مشخص و ثابت هستند. خرابی ساسات در بین مکانیکها به گیر کردن ساسات معروف است. علائم این مشکل عبارتند از:
پایین آمدن دور موتور منجر به خاموش شدن آن میشود (این اتفاق ممگن است حتی در دمای بالا رخ دهد و ربطی به سرما ندارد)
موتور بلافاصله بعد از روشن شدن خاموش میشود
افزایش غیر عادی مصرف سوخت
در یک توضیح کلی باید افزود در خودروهای کاربراتوری، هر مشکلی در خودرو که به دلیل تنظیم نادرست مخلوط سوخت و هوا باشد میتواند به خرابی ساسات مربوط شود. چرا که ساسات به صورت مستقیم بر درصد اختلاط سوخت و هوا نقش دارد.
منبع: دیوار
اگر به دنبال شغل جانبی و راه درآمد دیگری هستید امروز در این مقاله قصد داریم یک پیشنهاد جالب به شما بدهیم! مطمئنا این یک آگهی تبلیغاتی نیست بلکه یک شغل و یا بهتر بگویم یک حرفه در دنیای برنامه نویسیست. بیایید قبل از اینکه هر چیزی نسبت به این قضیه را قضاوت کنید با این حرفه آشنا شویم.
باگ باونتی یا پیدا کردن باگ یک حرفه بسیار درآمدزا و محبوب در میان برنامه نویسهای حرفهای است. وقتی از باگ صحبت میکنیم دامنه وسیعی از باگها را شامل میشود. چه در رابط کاربری، بک-اند، بانک اطلاعاتی و... . در هر صورت منظورمان از تمام اشکلات، خطاها و باگهاییست که در یک نرم افزار میتواند به وجود بیاید.
در عصر حاضر با وجود استارتاپها و برنامه های بسیار زیادی که پیدا شدهاند این حرفه تبدیل به یک امر متداول و بسیار رایج شده و برنامه نویسهای بسیار زیادی هستند که ترجیح دادهاند تا به جای اینکه در یک شرکت کار کنند، خطاها و عیبهای یک اپلیکیشن دیگر را پیدا کرده و با معرفی کردن آنها به خود شرکت اصلی پول یا جایزه دریافت کنند.
در ادامه این مقاله ما به صورت کلی به این مقوله میپردازیم که این کار دقیقا به چه شکلی انجام میشود و چه فرصتهایی برای انجام چنین کاری وجود دارد.
باگ باونتی یا Bug Bounty چیست؟
باگها یکی از چیزهاییست که روزانه هم بوجود میآیند و هم در حال اجرا هستند! از هر چه گذشته نرم افزارها توسط انسانها ساخته شدهاند و انسانها نیز خطا میکنند. از همین رو هیچوقت نباید انتظار یک برنامه صد در صد عالی و بدون نقص را از کسی داشت. چون در نهایت تنها به انسانها نیز برنمیگردد، بلکه خود تکنولوژیهای مورد استفاده و وابسته به آن نیز محدودیتها و مشکلاتی دارند که در نهایت ما آنها را نیز نوع دیگری از باگ میخوانیم.
اما سوال اصلی اینجاست که چرا باید یک شرکت به شما در جهت پیدا کردن چنین باگهایی پول بدهد؟
توضیحات تکمیلی
یک شرکت به این دلیل به شما پول میدهد، چرا که یک باگ ساده ممکن است کلی هزینه برای یک شرکت بوجود بیاورد. میتواند از هک شدن، فرار کاربران از وبسایت یا اپلیکیشن، کرش کردن برنامه و... وی را نجات بدهد. به همین دلیل است که شرکتها میدانند که پرداخت پول نسبتا کمی به شما بهتر از آن است که کل اپلیکیشن وی برای افراد معین یا تمامشان بسته شود.
تصور کنید که یک فرد با قصد و نیت بد همین باگی که شما پیدا کردهاید را پیدا کند. این فرد به جای آنکه به شرکت اصلی اطلاع دهد که چنین باگی وجود دارد از این باگ سوءاستفاده کرده و به نحوهای مختلفی سعی میکند به اپلیکیشن آسیب وارد کند. اما شرکت اگر معقول فکر کند میداند که شمایی که به قصد پول درآوردن به آنها اطلاع دادهاید باید بسیار خوشحال باشند که شما قصد بدی از چنین کاری و پیدا کردن باگ نداشتهاید.
در نهایت این کار بجای اینکه صدها هزار دلار برای یک شرکت هزینه داشته باشد آموزش regex در پایتون میتواند با مبلغ کمتری حل شود. اصلیترین دلیلی که شرکتها به برنامه نویسهای اخلاقمند چنین پولی میدهند همین است.
چگونه به باگ باونتر تبدیل شویم؟
حال که با اهمیت و چیستی باگ باونت آشنایی پیدا کردیم بیایید ببینیم که چگونه میتوانیم به یک باگ باونتر تبدیل شویم.
همانطور که حدسش را باید بزنیم این کار یک شغل یا حرفه درآمدزا آنی نیست بلکه به تلاش مستمر و زمان نیاز دارد. اما اگر دوست داشته باشید که وارد این حرفه شوید مطمئنا مسیر خاصی دارد.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چگونه وارد چنین حوزهای شوید باید بدانید که شما نیاز دارید تا با دنیای نرم افزار آشنایی داشته و یک برنامه نویس باشید. بعد از آن بسیار مهم است که با باگهای مختلف آشنایی داشته و آنها را بشناسید. این مورد دوم بسیار مهم است چرا که شما باید با ساز و کار برنامه ها آشنا بوده و بدانید که یک باگ دقیقا چیست و چه زمانی با آن برخورد میکنید.
بعد از این کار شما به یک برنامه یا پلتفرم نیاز دارید چرا؟ چون شما نمیتوانید تصادفا یک وبسایت را پیدا کرده و بعد در آن جستجو و کاوش بکنید تا یک باگ را پیدا کنید. در قدم اول چنین کاری هیچ تضمینی از این قضیه که باگ پیدا کنید را به شما نمیدهد (البته در بیشتر حالتها این تضمین وجود ندارد) و در قدم دوم چنین سایتی آیا متقاعد میشود که به شما پول بدهد یا خیر؟ این سوالات بسیار مهمی است که قبل از کار باید از خودتان بپرسید.float در پایتون به همین دلیل است که شما نیاز به یک پلتفرم یا برنامه برای انجام کارهایتان دارید.
در جستجوهایی که ما انجام دادیم به دو وبسایت HackerOne و BurpSuite رسیدیم. این وبسایتها را مانند آژانسهایی در نظر بگیرید که رابط میان برنامه نویسها و شرکتهاست. در این صورت شما به صورت شخصی با مدیر یک شرکت در جهت پیدا کردن باگ ارتباط برقرار نمیکنید بلکه این پلتفرمها هستند که در واقع شما با آنها سر و کار خواهید داشت.
میزان حقوق هر کدام از این پلتفرمها برای هر باگ نیز بسیار متفاوت است اما حداقل آن ۵۰ دلار بوده و حداکثر تا مبالغ هنگفتی پیش خواهد رفت.
مثالی از شرکتها و ارتباطشان با باگ باونتی
شرکت اپل اعلام کرد که این شرکت در حال برنامه ریزی به منظور استفاده از تخصص محققان مستقل در زمینه یافتن باگ های امنیتی در محصولات خود است. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اپل، این شرکت آمریکایی اعلام کرد که در ازای یافتن حفره های امنیتی خطرناک از سوی کاربران مستقل پاداشی 200 هزار دلاری را در اختیار آنان قرار خواهد داد.
این موضوع نیز تا به اکنون چندین بار تکرار شده و مطمئنا این دسته از اخبار را قبلا شنیدهاید. یکی دیگر از شرکتهایی که در این زمینه بسیار مشتاق است و پاداشهای خوبی نیز میدهد شرکت اوبر است چرا که در شبکههای باگ باونتی این شرکت به صورت مداوم مشارکت داشته و از برنامه نویسان میخواهد تا باگهای اپلیکیشن را به آنها معرفی کرده و در ازای آن حقوق دریافت بکنند.
در پایان
به نظر میرسد که باگ باونتی میتواند یک شغل و یا حرفه بسیار جذاب و ارزشمند باشد. مشکلی که این شکل از کار دارد این است که نباید تمام پتانسیل خود را برای آن بگذارید چرا که ممکن است در بازههای زمانی طولانی شما با باگ یا شرکت مناسبی در ارتباط با این موضوع روبرو نشوید. از این جهت همواره به حرفه باگ باونتی به عنوان یک حرفه کناری یا جانبی نگاه کنید و سعی نکنید که آن را به شغل اصلی خودتان تبدیل کنید چرا که ممکن است اجاره خانه ماه آینده را نتوانید پرداخت کنید!
منبع: راکت