طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت حرفه ای ، طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی وب سایت حرفه ای ، طراحی فروشگاه اینترنتی

کپی رایتینگ چیست؟ با یک جمله رقیبانتان را جا بگذارید!

ما معمولا علاقه ای به خواندن متن‌های طولانی نداریم اما جملات کوتاه و عنوان‌ها را دنبال می‌کنیم. تبلیغاتی که توجه ما را جلب می‌کنند معمولا کوتاه و تاثیرگذار هستند و این نیازمند تجربه و مهارت نویسنده در نوشتن است. به این مدل از نویسندگی، کپی رایتینگ می‌گویند. در ادامه با هم یاد می‌گیریم کپی رایتینگ چیست و چگونه می‌توان کپی رایتینگ انجام داد.


کپی رایتینگ چیست ؟

ممکن است شما نویسنده خوبی باشید و یکی از بهترین اعضای تیم تولید محتوا محسوب شوید. اما لزوما نتوانید متن‌های کوتاه، خلاقانه و یا ترغیب کننده بنویسید که در تبلیغات استفاده شود. کپی رایتینگ (Copy Writing) شیوه ای خلاقانه در نوشتن است تا بتوانید مفاهیم عمیق و مهم کسب و کار خود را به شکلی ساده و البته به یاد ماندنی بنویسید. کپی رایتینگ را با کپی رایت اشتباه نگیرید زیرا تفاوت زیادی دارند و ما در این مطلب قصد داریم مورد اول را بررسی کنیم.


کپی رایتینگ ممکن است به عنوان یکی از مشاغل فریلنسری نیز شناخته شود. این کار نیازمند تمرکز بسیاری است اما لزوما نباید در محل کار حضور داشته باشید مگر آنکه عضوی از تیم کپی رایتینگ باشید. شما برای کپی رایتینگ همواره باید با گروه هم فکری کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن صدای برند خود را به گوش مخاطبان برسانید. کپی رایتینگ در تیزرنویسی و تبلیغات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد.


کپی رایتر کیست ؟

کپی رایترها با تکیه بر مهارت نویسندگی و اصول کپی رایتینگ، مسئول کنترل کیفیت تمام متن هایی هستند که در عنوان بلاگ، بروشورها، ایمیل‌ها و صفحات وب سایت نوشته می‌شوند. کپی رایتر‌ها باید هر متن را با هدفی که شرکت دارد تطبیق داده و مخاطب را تشویق کنند تا به تبلیغ واکنش نشان دهد.


شما می‌توانید یک متن خبری را با هدف آگاهی کاربران منتشر کنید طراحی سایت های وردپرسی در تبریز  اما کپی رایتر باید آن متن را تجاری سازی کند و بازخوردهای دریافت شده را بسنجد. یک کپی رایتر می‌تواند متنی با چند هزار کلمه را تنها در یک جمله تاثیرگذار خلاصه کرده و مخاطب را تحریک کند که نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.


اهمیت کپی رایتینگ در کسب وکارها

کپی رایتینگ در کسب و کارهای دیجیتالی امروز نقشی بسیار کلیدی دارد و کپی رایترها در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و اجرای کمپین‌ها قدرت نمایی می‌کنند. گاهی ایده‌های به ظاهر معمولی که ممکن است به چشم نیایند، با یک کپی رایتینگ قوی تیدبل به سکوی پرتاب شرکت‌ها شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا رقیبان را یک شبه جا بگذارند.


معمولا شرکت‌های کمی حاضر به استخدام شخصی به عنوان کپی رایتر هستند و بیشتر سعی می‌کنند از توان موجود در شرکت استفاده کنند اما اگر اهمیت وجود یک کپی رایتر خوب را در تیم مارکتینگ بدانند، هیچ کمپینی را بدون نظارت یک کپی رایتر اجرا نخواهند کرد.


یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی، کمپین متفاوت فکر کن (Think Different) مربوط به کمپانی اپل است که حدود 22 سال قبل اجرا شد و در سراسر جهان بسیار موفق بود. کپی رایتینگ موفق این کمپین هنوز هم یکی از محبوب‌ترین شعارهای اپل محسوب می‌شود.


شرایط و مهارت‌های لازم برای کپی رایتر شدن چیست ؟

برای کپی رایتر شدن به پیش نیاز و یا تحصیلات خاصی نیاز ندارید اما لازم است که سطح مطالعه خود را افزایش داده و همواره به روز باشید. همچنین تعامل با دیگران و مشارکت در بحث‌های مختلف می‌تواند سطح فکری شما را ارتقا دهد و باعث شود طیف بیشتری از کاربران را بشناسید. برای اینکه کپی رایتر موفقی باشید داشتن این ویژگی‌ها به شما کمک زیادی خواهد کرد:


صبور بودن

گاهی ممکن است در یک لحظه ایده ای خوب برای کارتان پیدا کنید و گاهی هم کاملا برعکس، ممکن است به ساعت‌ها فکر و مطالعه نیاز داشته باشید تا یک جمله تبلیغاتی بنویسید. نباید ذهن خود را با فشار بیشتر خسته کنید معنی float در پایتون  بلکه بهتر است برای خود زمان کافی برای تمرکز و تصمیم گیری در نظر بگیرید.


امکان پاره وقت کار کردن

کپی رایتر بودن در بیشتر موارد یک شغل تمام وقت محسوب نمی‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که در کنار سایر فعالیت‌های خود، به این کار نیز بپردازید. همچنین می‌توانید به طور همزمان درگیر چند پروژه متفاوت بوده و درآمد خود را افزایش دهید.


به روز بودن

باید از ترندها و همچنین فعالیت رقبای خود به خوبی آگاه باشید و فرصت‌های تبلیغاتی را بشناسید. کپی رایترها ممکن است گاهی چنان خوب عمل کنند که باعث صرفه جویی در سایر روش‌های تبلیغاتی شده و فروش شرکت را چند برابر کنند.


بازار کار کپی رایتینگ

همیشه پس از ارائه یک ایده خوب، ایده بهتری نیز وجود دارد که اگر آن را قبل از رقبا کشف کنید، برنده خواهید بود. کپی رایتر‌ها با ایده‌ها سروکار دارند و کسی که ایده بهتری داشته باشد، مسلما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.


می توان گفت تعداد کپی رایترهای خوب به ویژه در کشور ما تقریبا کم است و همین مسئله، فضای خوبی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هدفمند و آگاهانه در این زمینه تلاش می‌کنند.


محدودیت‌ها در استخدام کپی رایتر

در استخدام کپی رایتر هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما ممکن است یک مادر خانه دار باشید و یا دانشجویی که تمام هفته درگیر دانشگاه است. حتی ممکن است شرکت خود را داشته باشید اما هیچ کدام از این موارد برای کپی رایتر شدن مشکلی ایجاد نمی‌کند اگر مهارت و آمادگی ذهنی کافی داشته باشید. این آمادگی ذهنی هم با مطالعه و دنبال کردن ترندهای روز به دست می‌آید.


راهکارهای تقویت کپی رایتینگ چیست ؟

هرچیزی که با ذهن و خلاقیت شما سروکار داشته باشد تمرینی خوب برای یادگیری کپی رایتینگ محسوب می‌شود. شما با انجام تمرین‌های زیر به طور روزانه می‌توانید روی مهارت کپی رایتینگ خود، کار کنید:


یک پاراگرف از یک کتاب را بخوانید و سعی کنید آن را در یک جمله خلاصه کنید، به طوریکه بیشترین مفهوم را به مخاطبان منتقل کند.

در قدم بعدی سعی کنید یک صفحه کامل را در یک جمله خلاصه کنید و حتی از دیگران بپرسید چه برداشتی از جمله ای که نوشتید دارند.

از روزنامه‌ها و اخبار روز غافل نشوید. به این فکر کنید که اگر شما مسئول نوشتن سرخط خبرها در شبکه خبر بودید، مهم‌ترین اتفاقات را چگونه در جمله ای کوتاه بیان می‌کردید که مخاطب را جذب کند.

وقتی تبلیغی می‌بینید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را بهتر کنید. تا جای ممکن جملات بلند را کوتاه بنویسید.

اگر حساب توییتر دارید می‌توانید ایده زیادی از توییت‌های افراد بگیرید. محدودیت تعداد کاراکتر در توییتر، بسیاری از افراد را تبدیل به کپی رایترهای خلاق کرده است.

جمع بندی

ما در این مطلب دانستیم که کپی رایتینگ چیست و چه شرایط و ویژگی هایی دارد. شاید در نگاه اول کپی رایتر شدن امری اسان به نظر برسد اما گول ظاهر ساده آن را نخورید. شما ممکن است هزاران جمله خوب بنویسید و احساس کنید که آماده انجام این کار به صورت حرفه ای هستید، اما رسیدن به یک ایده طلایی که ارزش روی بیلبورد رفتن را داشته باشد کاری سخت است که وقتی به آن برسید، متوجه می‌شوید هزار جمله قبلی فقط دست گرمی بوده است. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را دارید همین الان دست به کار شوید و برای همین مقاله، به عنوان کپی رایتر یک عنوان خوب و کاربر پسند بنویسید

حساب حساب ست، کاکا برادر! چطور قرارداد سئو اصولی داشته باشیم؟

حتما شنیده اید که : احتیاط شرط عقل ست. در دنیای امروزی با توجه به گسترده شدن فعالیت‌ها و تخصصی شدن هر کدام، نیازمند داشتن یک چهارچوب و خط مشی برای مشخص کردن حوزه فعالیت‌ها به شدت احساس می شود.

حساب حساب ست، کاکا برادر! چطور قرارداد سئو اصولی داشته باشیم؟اگر شما هم به دنبال تدوین قرارداد سئو هستید، احتمالا فرد دنیا دیده و هوشمندی هستید که می‌داند در هر کاری، قرارداد پشتوانه ایمن سازی ارتباط و انجام تعهدات است و در این زمانه، هر کاری اصول و شرایط خاص خودش را دارد. سئو سایت نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ برای داشتن یک قرارداد سئو بی نقص، امروز نکاتی را با هم یاد گرفته تا با اطمینان حرکت کنیم؛ بیایید شروع کنیم.

جزئیات قرارداد سئو | ۷ بند حیاتی قراردادتفاوتی ندارد که سئوکار باشید یا کارفرما، ما برای سئو سایت یک قرارداد کامل را با نکات آن برای شما توضیح خواهیم داد تا منافع هر دو طرف حفظ شده و سو برداشتی در انتظارات طرفین رخ ندهد. همه قراردادها با معرفی طرفین قرارداد آغاز می‌شود.

معرفی طرفین قرارداد سئو
در ابتدای هر قرارداد باید طرفین قرارداد سئو به همراه جزئیات تماس و راه‌های ارتباطی و … معرفی شوند؛ دقت کنید که سایت کارفرما هم بخشی از طرفین قرارداد بوده و باید در این بخش ذکر شود.

مثال:

این قرارداد مابین آقای x و آقای y با موضوع بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (SEO) نوشته می‌شود.

آقا/خانم …………. به شماره ملی …………. با شماره تماس ……… به آدرس ……………… ازین پس به عنوان مجری شناخته میشود.
آقا/خانم ………….. (به نمایندگی از …………..) به شماره ملی …………. با شماره تماس ………. به آدرس ……… ازین پس به عنوان کارفرما شناخته میشود.
وب سایت مورد نظر برای انجام پروژه: سایت example.com

تعهدات طرفین در قرارداد سئودر این بخش باید هم تعهدات کارفرما و هم تعهدات مجری ذکر شود تا شرح وظایف هر طرف مبهم نبوده و طرفین قرارداد سئو بدونن که چیکار باید بکنن و چه اطلاعاتی رو در اختیار میذارن و چه اطلاعاتی رو نه. قطعا خروج از این محدوده توسط کارفرما ممکنه به سئوکار ضرر برسونه و یا برعکس، بی مسئولیتی سئوکار ممکنه باعث ضرر رسیدن به کارفرما بشه؛ پس بهتره برای جلوگیری از این اتفاقات حتما این بخش با دقت نوشته بشه و برای اطمینان هم ذکر بشه در صورتی که حالا به هر دلیلی اتفاق افتاد، چه تغییر در قرارداد سئو به وجود خواهد اومد.

تعهدات کارفرمامعمولا در این بخش اطلاعاتی که لازم است در اختیار مجری قرارداده شود، وظایف تیم فنی حاضر برای سایت کارفرما و … ذکر می شوند.

مثال:

تولید ۲۵ محتوا مطابق اصول سئو، تا تاریخ …….. هر ۴ روز یک مقاله به طول ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ کلمه، هر روز تاخیر تا ۵ روز باعث افزوده شدن یک روز به تاریخ قرارداد و پس از آن ۳ روز به تاریخ قرارداد خواهد شد.
در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربری و رمز عبور هاست و پنل مدیریت محتوا به مجری
نام برده متعهد می‌شود تیم فنی/تولید محتوا سایت توصیه‌های مجری را انجام داده و در صورت تخطی از آن، به ازای هر روز، ۳ روز به تاریخ قرارداد سئو اضافه خواهد شد.

تعهدات مجریدر قدم بعدی، باید تعهد سئوکار ذکر شود. در این قدم باید به طور دقیق شرح داده شود که سئوکار چه کاری قرار است انجام دهد؟ به طور کلی قراردادهای سئو یکی از این ۴ تعهد را دارند:

  • افزایش بازدید سایت
  • افزایش رتبه کلمات
  • افزایش فروش سایت
  • انجام کار

محبوب ترین تعهد هم تعهد افزایش رتبه کلمات است. در این روش سئوکار بین ۱۰ تا چند ده کلمه کلیدی را مشخص کرده و متعهد می‌شود که ۴۰ تا ۶۰ درصد از این کلمات بعد از انتهای کار به صفحه اول رسیده باشند. البته برخی سئوکارها تعهد رساندن کلمات به لینک ۱ را می‌دهند! به هیچ عنوان چنین تعهداتی را پیشنهاد نمیکنم!

مثال:

مجری متعهد می‌شود برای تکمیل بهینه سازی و سئو سایت، امکانات مکانی از کارفرما نخواسته و در مکان خود اقدام به تکمیل پروژه نماید.
مجری متعهد می‌شود که هر ماه گزارشی مبنی بر رتبه کلیدواژه‌ها و بازدید و تغییرات سایت به کارفرما به صورت مکتوب ارائه دهد.

مدت قرارداد سئو و تعیین مراحل و فاز های قراردادیکی از مهم‌ترین بخش‌های یک قرارداد سئو، تعهد زمانی است. در قدم سوم باید در قرارداد نوشته شود که تعهد نوشته شده در متن، تا چه مدت زمانی عملی می‌شود؟ مثلا اینکه ۳۰ کلمه کلیدی به صفحه اول برسند، تا ۶ ماه آینده عملی خواهد شد. مثال:

مدت این قرارداد از تاریخ امضاء قرارداد بمدت ۱۸۰ روز کاری و مطابق با برنامه ذیل می‌باشد :

فاز اول: طراحی سایت با ساختاری کاملا بهینه (۶۰ روز کاری از تاریخ امضاء قرارداد)

فاز دوم: آپلود محتوا بهینه شده در سایت (۱۲۰ روز کاری پس از تکمیل فاز اول)

فار سوم: لینک سازی داخلی و خارجی سایت ( ۱۲۰ روز کاری پس از تکمیل فاز اول)

مبلغ قرارداد سئو و نحوه پرداخت آن
قراردادهای سئو بنا به شیوه پرداخت به دو دسته تقسیم می‌شوند: ماهیانه و مرحله‌ای.

در این مرحله ابتدا باید تعیین کنید که کل مبلغ این قرارداد چقدر است؟ مثلا ممکن است توافق روی ۵۰ میلیون تومان برای عقد قرارداد بوده باشد. یعنی:

هزینه کل این قرارداد با تعهدات ذکرشده، برابر با ۵۰ میلیون تومان (معادل ۵۰۰ میلیون ریال) است.

بعد از این بخش، نحوه پرداخت مشخص خواهد شد.

پرداخت ماهیانه در قرارداد سئو
در این نوع قرارداد ذکر میشود که طبق قسط بندی توافق شده، کارفرما مبلغ کل قرارداد را به صورت ماهیانه به مجری پرداخت میکند مثلا اگر زمان قرارداد ۸ ماه باشد داریم:

مبلغ کل قرارداد سئو معادل ۵۰ میلیون تومان طی ۸ قسط به صورت ماهیانه و هر قسط به مبلغ ۶٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان (شش میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان) به شماره حساب ……….. یا شماره کارت ………… به نام ………… واریز خواهد شد.

پرداخت مرحله ای در قرارداد سئودر این نوع قرارداد سئو با توجه به توافق طرفین، با فاز بندی های مشخص پرداخت ها صورت می‌گیرد برای مثال داریم:

۴۰ درصد از مبلغ کل به عنوان پیش پرداخت به حساب مجری واریز شده و پس از انجام فاز اول، ۳۰ درصد آن و ۳۰ درصد باقیمانده نیز در پایان قرارداد به حساب مجری واریز خواهد شد.

کسور قانونیهزینه هایی مانند مالیات، بیمه، تجهیزات و … در این بخش مشخص می‌شود که بر عهده کدام یک از طرفین خواهد بود؛ مثال:

هزینه خرید هاست و دامنه بر عهده کارفرما و قالب و افزونه‌های لازم بر عهده مجری پروژه خواهد بود.

قیمت سئو سایتدانستن این موارد و مطالبی که در ادامه میخوانید، شما را تا ۹۰ درصد مسیر راه پیش خواهد برد، اما همواره بهتر است که آشنایی بیشتری در این حوزه کسب کنید؛ برای آشنایی بیشتر، میتوانید قیمت سئو را مطالعه کنید تا بازه قیمت سئو سایت شرکت ها نیز در دستتان باشد و بتوانید تصمیمات بهتری را برای کسب و کار خود داشته باشید.

قوانین محرمانگی و عدم افشا در قرارداد سئو
نه در همه پروژه‌ها ولی در برخی از آن ها، اطلاعاتی در دست کارفرما و یا مجری محرمانه شمرده شده و افشا آن ممکن ست باعث ضرر رسیدن به هر یک از طرفین شود؛ در نتیجه در این بخش قرارداد سئو این دسته اطلاعات مشخص شده و جریمه افشا شدن آن و حقوق قانونی هر یک از طرفین نیز مشخص می‌شود؛ مثلا:

مجری متعهد می‌شود که از تمامی اطلاعات درون سایت نگهداری کرده و آن را در اختیار هیچ کدام از اعضای مجموعه خودش و دیگران قرار ندهد؛ مگر اینکه کارفرما این اجازه را به شکل کتبی برای او صادر کند.
مجری تعهد می‌دهد که در صورت فاش کردن اطلاعات محرمانه سایت، کارفرما را محق شکایت قانونی می‌داند و بابت این کار باید خسارت پرداخت کند.
همچنین اطلاعات فرآیند سئو انجام شده توسط کارفرما نیز نباید در اختیار شخصی غیر از مجری گذاشته شود و در صورت افشا، خسارت وارده به مجری، توسط کارفرما باید پرداخت شود.

بند حل اختلاف در قرارداد سئودر طول روند پروژه به هر دلیلی ممکن است در روند انجام تعهدات هر یک از طرفین مشکلی پیش بیاید؛ این بخش از قرارداد سئو مشخص می‌کند که چطور این حل اختلاف صورت بگیرد. در صورت اهمیت بالای پروژه می‌توانید حل اختلاف را به مراجع قضایی و یا اتاق بازرگانی ایران بسپرید. در غیر این صورت می‌توانید از طریق داوری توسط ۳ نفر نیز حل اختلاف را انجام دهید و در صورتی که ساده‌تر باشد، می‌توان با مذاکره میان طرفین اختلاف را حل نمود؛ مثال:

در مواردی که برای طرفین این قرارداد در تعبیر و تفسیر و یا اجرای کامل یا قسمتی از قرارداد اختلاف نظری حادث گردد، موضوع توسط ۲ نفر از اساتید مرضی الطرفین (یک نفر از طرف کارفرما و یک نفر از طرف مجری)، بررسی و حکم آن‌ها برای طرفین لازم الرعایه می‌باشد. و در صورتی که مساعی طرفین و نمایندگان آنان به نتیجه نرسد، هریک از طرفین حق خواهند داشت جهت احقاق حقوق خود به مراجع ذیصلاح قضایی شهرشان مراجعه نمایند .

تعداد مفاد و بندهابهتر است در انتهای قرارداد تعداد بندهای نوشته شده را مشخص کنید تا دیگر کسی نتواند چیزی به متن اضافه کند. مثلا:

این قرارداد در ۷ بند نوشته و مورد توافق هر دو طرف بوده است.

فناوری اطلاعات یا ای تی چیست؟

بدون آن که متوجه باشیم، فناوری اطلاعات (Information Technology – IT) در دنیای مدرن امروزی، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده و در تار و پود زندگی در قرن 21 نفوذ کرده است. به لطف آی تی و ابزارهای آن نظیر رسانه‌های اجتماعی، همه ما به هم متصل شده‌ایم و به قدرت فناوری متکی هستیم؛ اما دقیقاً IT چیست و چگونه دنیای ما را شکل می‌دهد؟ در این مقاله، به بررسی جنبه‌های مختلف فناوری اطلاعات می‌پردازیم. چه از علاقه‌مندان به فناوری باشید و چه صرفاً در مورد نقش فناوری در زندگی روزمره‌تان کنجکاو شده‌اید، این مقاله درک جامعی از فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر جامعه ما در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعریف IT یا فناوری اطلاعات
با توجه به این که پر درآمدترین مشاغل دنیا با IT در اراتباط هستند، شاید بخواهید تعریف دقیق و پایه‌ای از آن داشته باشید. Information Technology را به اختصار IT می‌گویند که متشکل از دو بخش فناوری (Technology) و اطلاعات (Information) است. فناوری اطلاعات با استفاده از فناوری (که اغلب منظور همان رایانه است) مشغول پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات می‌شود و فرآیندی شامل استفاده از رایانه، نرم‌افزار و شبکه برای ایجاد، مدیریت و نگهداری داده‌ها دارد. اصطلاح IT اغلب به جای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) یا سیستم‌های اطلاعاتی (IS) نیز به کار می‌رود که مهم‌ترین شباهت بین آن‌ها، تمایل به استفاده از فناوری یا همان Technology برای ایجاد، پردازش و توزیع داده‌ها به شیوه‌ای ایمن و کارآمد است. فناوری اطلاعات بر پایه رایانه‌ها، سرورها، شبکه‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و برنامه‌های نرم‌افزاری استوار بوده تا در مسیرهایی نظیر پردازش داده‌ها، ارتباطات، ذخیره‌سازی و بازیابی، خود را نشان دهد.

بد نیست بدانید حوزه فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته به سرعت رشد کرده و دامنه آن به طور قابل توجهی گسترش یافته است. متخصصان فناوری اطلاعات اکنون در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، آموزش و پرورش و حکومتی کار می‌کنند و جایگاه خود را به اثبات رسانده‌اند. نقش فناوری اطلاعات در تمام این صنایع، ایجاد و نگهداری سیستم‌های کامپیوتری است که مسئول پشتیبانی از عملیات سازمان است.

تاریخچه IT
بعد از این که بررسی کردیم آی تی چیست، بد نیست نیم‌نگاهی به پیشینه آن داشته باشیم. سرنخ بررسی تاریخچه فناوری اطلاعات یا IT را می‌توان در اختراع چرتکه (یک دستگاه شمارش ساده که توسط مصریان باستان و چینی‌ها استفاده می‌شد)، جستجو کرد. بعدها در قرن هفدهم، چرتکه جایگزین خط کش مهندسی (slide rule) شد که برای محاسبات پیچیده‌تر راهگشا بود.
این ماجرا تا زمان توسعه کامپیوترهای الکترونیکی در قرن بیستم ادامه یافت و نقطه عطف مهمی در تاریخ فناوری اطلاعات رقم زد. اولین کامپیوتر الکترونیکی ENIAC در سال 1945 توسط جان ماچلی (John Mauchly) و جی پرسپر اکرت (J. Presper Eckert) در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد. انیاک (ENIAC) ماشینی غول‌پیکر بود که بیش از 27 تن وزن داشت و یک اتاق کامل را اشغال می‌کرد.

با گذشت سال‌ها، کامپیوترها کوچک‌تر، سریع‌تر و قدرتمندتر شدند. در دهه 1970، توسعه ریزپردازنده‌ها امکان ساخت رایانه‌های کوچک و مقرون به صرفه را فراهم کرد که می‌توان از آن‌ها در خانه‌ها و ادارات استفاده کرد. توسعه اینترنت در دهه 1990 اوج گرفت و نقطه عطف مهم دیگری در تاریخ فناوری اطلاعات به وقوع بپیوندد. اینترنت به افراد اجازه می‌داد به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات را در مقیاس جهانی به اشتراک بگذارند.

تکامل IT
تکامل آی تی با پیشرفت‌های فناوری قابل توجهی همراه بوده تا جایی که به تحول دنیای ما منتهی شد. تاریخچه فناوری اطلاعات با توسعه رایانه‌های الکترونیکی که عظیم و گران‌قیمت بودند، آغاز شد. توسعه ریزپردازنده‌ها در دهه 1970 نیز منجر به ایجاد رایانه شخصی (PC) شد که انقلابی در روش کار، ارتباط و دسترسی افراد به اطلاعات را رقم زد.
معرفی اینترنت در دهه 1990 زیربنای ایجاد صنایع جدیدی مانند تجارت الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی را فراهم کرد تا هم‌اکنون در جایگاه فعلی، به تکنولوژی و فناوری وابسته باشیم. از طرف دیگر، از تاثیر ظهور دستگاه‌های تلفن همراه، محاسبات ابری و هوش مصنوعی (AI) بر تکامل فناوری اطلاعات نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
همزمان که به سمت آینده حرکت می‌کنیم، می‌توانیم انتظار پیشرفت‌های بیشتری در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری و اینترنت اشیا (IoT) داشته باشیم که همگی در مسیر شکل‌گیری و تکامل فناوری اطلاعات هستند. مسیری بی‌پایان و رو به جلو که انتها ندارد!

حوزه‌‌های IT
برای درک گستردگی مفهوم آی تی، به تقسیم‌بندی حوزه‌های زیرمجموعه آن نگاهی بیندازید. برخی از حوزه‌های اصلی فناوری اطلاعات شامل موارد زیر خواهند بود:

برنامه نویسی کامپیوتری: برنامه نویسی شامل نوشتن کد برای ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری است که هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برنامه نویسان از زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند جاوا، سی پلاس پلاس و پایتون به هدف ایجاد برنامه برای کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. (در مورد برنامه نویسی، می‌توانید به مقاله برنامه نویسی چیست مراجعه کنید)
مدیریت شبکه: مدیریت شبکه شامل مدیریت شبکه‌های کامپیوتری، از جمله راه‌اندازی و نگهداری سرورها، روترها و سوئیچ‌ها است. مدیران شبکه مسئول بررسی ایمنی، پایداری و عملکرد کارآمد شبکه هستند.
امنیت سایبری: امنیت سایبری شامل اقداماتی است که به محافظت از سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای در برابر دسترسی غیرمجاز، سرقت و آسیب منتهی می‌شود. متخصصان امنیت سایبری از ابزارهایی مانند فایروال، نرم‌افزار آنتی ویروس و سیستم‌های تشخیص نفوذ برای جلوگیری از حملات سایبری استفاده می‌کنند.
مدیریت پایگاه داده یا دیتا بیس: این مورد، شامل طراحی، ساخت و نگهداری پایگاه‌های داده‌ای است که اطلاعات را ذخیره و مدیریت می‌کند. مدیران پایگاه داده بررسی می‌کنند که داده‌ها دقیق، ایمن و بدون چالش قابل دسترسی باشند.
توسعه وب: توسعه وب مربوط به طراحی و ساخت وبسایت با بهره‌گیری از HTML، CSS و جاوا اسکریپت در فرانت اند و  بهره‌گیری از زبان‌های برنامه نویسی PHP ، پایتون ، ASP.NET در بک اند است. توسعه دهندگان وب، وبسایت‌هایی ایجاد می‌کنند که پیکره‌ای کاربر پسند، از نظر بصری جذاب و از لحاظ پیمایش آسان باشند.

کاربردهای IT
کاربردهای فناوری اطلاعات یا IT، گسترده و متنوع هستند؛ زیرا به زندگی روزمره ما نفوذ کرده و ابعاد مختلف آن را در برگرفته است. در ادامه، به صورت مختصر به کاربردهای آی تی اشاره می‌کنیم:

در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، آی تی برای مدیریت پرونده‌های الکترونیکی سلامت، رزرو نوبت ویزیت پزشک از راه دور و توسعه دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود.
در امور مالی، آی تی برای مدیریت تراکنش‌های مالی، خودکارسازی معاملات سهام و ارائه خدمات بانکداری آنلاین کارایی دارد.
مؤسسات آموزشی نیز برای مدیریت سوابق دانش‌آموزان، عرضه دوره‌های آنلاین و ارائه فرصت‌های یادگیری از راه دور ، به فناوری اطلاعات متکی هستند.
صنایع تولیدی از IT برای خودکارسازی فرآیندهای تولید، مدیریت زنجیره تامین و تجزیه و همچنین تحلیل داده‌های تولید استفاده می‌کنند.
صنایع حمل و نقل و لجستیک، از فناوری اطلاعات برای ردیابی و مدیریت محموله‌ها، بهینه سازی مسیرها و نظارت بر عملکرد خودرو کمک می‌گیرند.
در صنعت سرگرمی از فناوری اطلاعات برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها و توسعه بازی‌های ویدیویی (بازی سازی)استفاده می‌شود.
کاربرد‌های it

جایگاه IT در زندگی
فناوری اطلاعات (IT) با اثر مستقیم و غیرمستقیم در صنایع مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، آموزش، دولت و تجارت، به جنبه ضروری از زندگی مدرن تبدیل شده است. با این حال، بد نیست بدانید اهمیت جایگاه آی تی در زندگی، در توانایی آن در بهبود کارایی، بهره‌وری و گسترش ارتباطات و در عین حال کاهش هزینه‌ها، نهفته است.

بهداشت و درمان، یکی از صنایعی است که به طور قابل توجهی تحت تأثیر تکامل IT قرار گرفته است. استفاده از پرونده الکترونیک سلامت (EHR) روند ذخیره، مدیریت و دسترسی به اطلاعات بیمار را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آسان‌تر کرده تا ضمن کاهش خطاهای پزشکی، مراقبت و ایمنی بیمار را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از telemedicine (پزشکی از راه دور)، امکان دریافت مراقبت‌های پزشکی از لوکیشن‌های دور را برای بیمارانی فراهم کرد که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مطلوبی ندارند.

در امور مالی، IT  نقش مهمی در ساده‌سازی عملیات مالی، بهبود خدمات مشتریان و کاهش تقلب ایفا کرد. از طرفی با رواج بانکداری آنلاین، سیستم‌های پرداخت موبایلی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی، تراکنش‌های مالی را سریع‌تر و در دسترس‌تر کرده‌اند. همچنین با تکیه بر آی تی، امکان استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل فراهم شد تا پیش‌بینی‌ برخی رویدادها، به موسسات مالی برای تصمیمات سودآورتر کمک کند.

در حوزه آموزش، IT روش یادگیری و دسترسی افراد به منابع آموزشی را منقلب کرد. پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی، دوره‌های آموزشی آنلاین و اپلیکیشن‌های آموزشی، محتواهای آموزشی را در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر کردند .  عوامل پیشرفت انسان  با تسهیل این روند، دانش‌آموزان توانستند با همسالان و معلمان خود از نقاط مختلف جهان همکاری کنند؛ این همکاری، در نهایت زاویه دید آن‌ها را گسترش داد و تجربیات یادگیری آن‌ها را غنی‌تر کرد.

در مدیریت دولتی، فناوری اطلاعات یا همان آی تی، روی بهبود خدمات به شهروندان متمرکز شد. به عنوان مثال خدمات دولت الکترونیک، مانند پورتال‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل، دسترسی مردم به خدمات و اطلاعات دولتی را از پیچیدگی خارج کرد. با این وجود، نمی‌توان منکر تاثیر غیر مستقیم IT در بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و شفافیت و پاسخگویی عملکرد دولت‌ها شد.

شاید اصلی‌ترین تحولات ناشی از تکامل آی تی، در کسب‌وکارها هویدا شد. فناوری اطلاعات توانست شیوه کار، ارتباط و تعامل کسب‌و‌کارها با مشتریان را کاملا تغییر دهد. در واقع سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای هوش تجاری (BI) برای کسب‌وکارها آسان‌تر شدند.

جایگاه فناوری اطلاعات در زندگی

آینده و دورنمای حوزه IT
آینده فناوری اطلاعات با فناوری‌های نوظهور روشن است و انتظار می‌رود صنایع مختلف را بیش از این حرف‌ها متحول کنند. هوش مصنوعی (AI) یکی از این فناوری‌ها است که انتظار داریم تأثیر قابل‌توجهی بر صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و حمل‌ونقل داشته باشد. هوش مصنوعی پتانسیل بهبود نتایج آنالیر بیماران در مراقبت‌های بهداشتی، خودکارسازی فرآیندهای مالی در امور مالی و تغییرات مفید در حمل و نقل را دارد.

اینترنت اشیا (IoT) نیز یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور است که انتظار می‌رود  به صورت انفجاری، شیوه زندگی و مشاغل دنیا را متحول کند. اینترنت اشیا به اتصال بین اشیاء روزمره مانند ماشین‌ها، لوازم خانگی و دستگاه‌های پوشیدنی اشاره دارد که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از راه دور کنترل شوند. اینترنت اشیا پتانسیل بهبود بهره‌وری انرژی، کاهش ضایعات و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان را دارد.

امنیت سایبری حوزه دیگری است که برای آینده فناوری اطلاعات، نقش حیاتی بر عهده دارد. با جا افتادن فناوری در صنایع مختلف، خطر حملات سایبری نیز افزایش می‌یابد. اقدامات امنیت سایبری، مانند رمزگذاری و احراز هویت چند عاملی، در آینده برای محافظت از داده‌ها و سیستم‌های حساس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کامپیوترهای کوانتومی یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور هستند که پتانسیل ایجاد حرکت انقلابی در روش پردازش و ذخیره داده‌ها را دارد. کامپیوترهای کوانتومی از مکانیک کوانتومی برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند که قادر هستند محاسباتی را انجام دهند که با کامپیوترهای کلاسیک، عملاً امکان‌پذیر نیست. پیشرفت‌هایی در زمینه‌ کشف دارو و مدل‌سازی آب و هوا، تنها بخشی از مزایای کامپیوترهای کوانتومی برای بشر هستند.

رشته ‌های دانشگاهی IT
IT یا فناوری اطلاعات یک حوزه گسترده بوده که شامل زیر رشته‌هایی از جمله علوم کامپیوتر (computer science)، سیستم‌های اطلاعاتی (information systems)، مهندسی نرم‌افزار (software engineering) و علوم داده (data science) می‌شود. این رشته‌ها به طور کلی با طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های فناوری اطلاعات سروکار دارند.
علوم کامپیوتر بر تئوری و الگوریتم‌هایی که زیربنای سیستم‌های محاسباتی هستند، تمرکز دارد؛ در حالی که مهندسی نرم‌افزار بر توسعه و نگهداری برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار متمرکز شده است. سیستم‌های اطلاعاتی و علم داده به ترتیب طراحی و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ را احاطه می‌کنند. با این تعاریف مختصر، شاید مرزبندی بین این رشته‌ها مشهود نباشد، ولی لااقل با درک مفاهیم آی تی، قابل درک‌تر می‌شود.

مهارت‌‌های ضروری در IT
برای کار در حوزه IT باید یک سری مهارت‌های فنی و غیرفنی داشته باشید. مهارت‌های فنی شامل زبان‌های برنامه نویسی، مدیریت پایگاه داده، مدیریت شبکه، توسعه نرم‌افزار و امنیت سایبری است. مهارت‌های غیر فنی شامل مهارت حل مسئله، ارتباط، مدیریت پروژه، کار گروهی و خلاقیت است. متخصصان IT نیز باید بتوانند خود را با فناوری‌های جدید وفق دهند و مهارت‌های جدید را به سرعت بیاموزند.

زبان‌های برنامه نویسی، پایه و اساس توسعه نرم‌افزار محسوب می‌شوند و شامل زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا و سی پلاس پلاس هستند. مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کار با داده‌های بزرگ بسیار مهم بوده و شامل مهارت‌هایی مانند داده‌کاوی (data mining)، تجسم داده‌ها (data visualization) و یادگیری ماشین (machine learning) است.
در حوزه شبکه، مدیریت شبکه شامل طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌های شبکه از جمله روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها می‌شود. مهارت‌های امنیت سایبری شامل توسعه و اجرای پروتکل‌های امنیتی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال در برابر تهدیدات سایبری است.

بازار کار IT در ایران و خارج از ایران
بازار کار فناوری اطلاعات در ایران و خارج از کشور، به سرعت در حال رشد بوده و فرصت‌های زیادی برای متخصصان ماهر و با تجربه فراهم کرده است. در ایالات متحده، صنعت IT با سرعت چشمگیری مراحل رشد را پشت سر می‌گذارد، به‌طوری که تخمین زده شده که حداقل 12 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. پرتقاضاترین مشاغل فناوری اطلاعات در ایالات متحده شامل توسعه نرم‌افزار، تجزیه و تحلیل داده‌ها، امنیت سایبری و رایانش ابری است. همچنین طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کمبود 1.5 میلیون متخصص امنیت سایبری برای سال 2020 انتظار می‌رود که نشان‌دهنده تقاضای فزاینده برای متخصصان فناوری اطلاعات با مهارت‌های امنیت سایبری است.

در ایران نیز بازار کار فناوری اطلاعات شرایط نسبتا ایده‌آلی دارد و فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه نرم افزار، مدیریت شبکه و امنیت سایبری خلق کرده است.  بر اساس گزارش سازمان صنفی ICT ایران، صنعت IT در ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و حدود 580000 نفر در این صنعت، مشغول به کار هستند. پرتقاضاترین مشاغل IT در ایران شامل توسعه نرم‌افزار، توسعه وب، مدیریت شبکه و امنیت سایبری است. دولت ایران همچنین سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از جمله ساخت مراکز داده (data centers)، شبکه‌های فیبر نوری و پلتفرم‌های رایانش ابری انجام داده است.
در نهایت برای کسب درآمد از برنامه نویسی، ابتدا باید اشراف خوبی روی حوزه IT   طراحی سایت ودرپرسی در تبریز  و فناوری اطلاعات داشته باشید تا با کلیت این بازار  غریبه نمانید.(پیشنهاد می‌کنیم به مقاله درآمد برنامه نویسی سری بزنید تا از میزان درآمد این شغل جذاب مطلع شوید)

روش‌های کسب درآمد از IT
راه‌های مختلفی برای کسب درآمد در حوزه IT وجود دارد. یک راه این است که به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات برای یک شرکت یا سازمان کار کنید. متخصصان یا مهندسان IT می‌توانند در نقش‌های مختلفی از جمله توسعه نرم‌افزار، مدیریت شبکه، امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل داده‌ها کار کنند. همچنین می‌توانند به عنوان فریلنسر در نقش‌های مختلف به صورت قراردادی مشغول به کار شوند و به افراد یا مشاغل، خدمات ارائه دهند. پلتفرم‌های فریلنسینگ مانند Upwork و Freelancer.com و پونیشا و مواردی از این قبیل، فرصت‌ کاریابی برای متخصصان فناوری اطلاعات را به صورت فریلنسری فراهم می‌کنند. شما می‌توانید در فضای این پلتفرم‌ها مهارت‌های خود را به نمایش بگذارید و با مشتریانی از سراسر ایران یا جهان، کار کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین سایت‌های فریلنسری مراجعه نمایید.
یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از فناوری اطلاعات، راه اندازی کسب و کار شخصی است. کارآفرینان حوزه IT می‌توانند برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه دهند و بفروشند، خدمات مشاوره فناوری اطلاعات ارائه دهند، یا محصولات دیجیتالی ایجاد و به بازار عرضه کنند. برای این کار، آموزش برنامه نویسی از صفر  کمک می‌کند تا در فرآیند کارآفرینی، موفق‌تر باشند.

تفاوت رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر
مهندسی فناوری اطلاعات (IT) بر پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های مبتنی بر رایانه، از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌ها، برای پشتیبانی از ذخیره‌سازی، پردازش و انتشار اطلاعات تمرکز دارد. مهندسین فناوری اطلاعات مسئولیت طراحی، توسعه، نصب و مدیریت این سیستم‌ها را بر عهده دارند و از عملکرد و امنیت مناسب آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

از سوی دیگر، مهندسی کامپیوتر به طراحی و توسعه سیستم‌های کامپیوتری، شامل اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌پردازد. مهندسان کامپیوتر بر توسعه معماری کامپیوتر، ریزپردازنده‌ها، سیستم‌های حافظه و سایر فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر تمرکز می‌کنند. آن‌ها مسئول طراحی، آزمایش و پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری هستند که نیازهای صنایع مختلف را برآورده می‌کنند.

به طور خلاصه، در حالی که هر دو مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر با سیستم‌های کامپیوتری سروکار دارند، تمرکز و مسئولیت آن‌ها کاملا متفاوت است. مهندسی فناوری اطلاعات بر پیاده سازی و نگهداری سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر متمرکز است، در حالی که مهندسی کامپیوتر بر طراحی و توسعه سیستم‌های کامپیوتری تمرکز دارد.

جمع بندی
فناوری اطلاعات زمینه‌ای است که به سرعت در حال رشد بوده و فرصت‌های گسترده‌ای را برای افراد علاقه‌مند به فناوری ارائه می‌دهد. با ظهور تحول دیجیتال، تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات در حال افزایش است. چه برای یک شرکت کار کنید، چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار مبتنی بر فناوری باشید یا کار به عنوان یک فریلنسر هدف شما باشد، در هر حال IT راه‌های مختلفی برای کسب درآمد به شما ارائه می‌دهد. قرار نیست در مورد اهمیت دانش آی تی اغراق کرد، چرا که برای کارهای روزمره ضرورتی انکار ناپذیر بوده و می‌تواند به جویندگان کار در فرآیند استخدام، برتری دهد. در حالی که فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر ارتباط نزدیکی دارند، اما یکسان نیستند، و افراد باید رشته‌ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه با علایق و اهداف شغلی آن‌ها همخوانی داشته باشد.

منبع: سون لرن 

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

یکی از مشکلاتی که هنگام سرد شدن هوا راننده‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، روشن نشدن ماشین است. این مشکل بیشتر در مناطق سردسیر و به‌خصوص برای کسانی رخ می‌دهد که پارکینگ ندارند و خودروی آنها در معرض سرما و بارش برف و باران است. این روشن نشدن ماشین در هوای سرد دلایل مختلفی دارد که در ادامه درمورد آن‌ها بیشتر خواهیم گفت. 

در اینجا قصد داریم دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را برای شما بازگو کنیم تا در صورت بروز چنین مشکلی، رفع آن برایتان ساده و آسان باشد.

دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرددو عامل اصلی باعث روشن نشدن ماشین در سرما می‌شود:

  •  غلیظ‌ شدن روغن موتور به‌دلیل سرما که مانع روان کار‌کردن قطعات مختلف شده و ماشین روشن نمی‌شود.
  •  اختلال در عملکرد باتری که مانع روشن‌شدن خودرو می‌شود.

در هر یک از این موارد ممکن است یکی از اجزای خودرو دچار مشکل شده باشد که نتیجه آن غلیظ‌شدن موتور یا اختلال در عملکرد باتری باشد. در ادامه دلایل کار‌نکردن این اجزا را خواهیم گفت.
۵ دلیل اختلال در عملکرد و روشن نشدن ماشین در هوای سرد
اگر بخواهیم اجزایی را که باعث اختلال در عملکرد باتری یا موتور می‌شود را نام ببریم، باید به ۵ مورد اشاره کنیم:

۱ – خوابیدن باتری خودروفرآیند شیمیایی درون باتری منجر به تولید انرژی در آن می‌شود. هوای سرد بر این واکنش‌های شیمیایی حمل خودرو از اردبیل به تهران   تأثیر می‌گذارد و سرعت آن را کم می‌کند. در ادامه این روند باتری خودرو ضعیف می‌شود و موتور روشن نمی‌شود. این موضوع البته برای باتری‌های جدید کمتر اتفاق می‌افتد و باتری‌های قدیمی بیشتر در معرض این آسیب است.

علائم خوابیدن باتری چیست؟اگر در هنگام استارت‌زدن صدایی شبیه به ناله از موتور شنیده شود و ماشین روشن نشود،‌ یعنی مشکلی در باتری وجود دارد. در این حالت اگر باتری کاملاً خالی شده باشد،‌ چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شود و حتی ممکن است ریموت قفل مرکزی خودرو هم کار نکند.

راهکار ۱: برای حل این مشکل ابتدا باید تمامی اجزایی که با باتری کار می‌کند،‌ مانند سیستم صوتی،‌ بخاری و چراغ‌ها را خاموش کنید. سپس ضمن نگه‌داشتن کلاچ استارت بزنید. این کار را به آرامی و با فاصله انجام دهید. در اصل باید بعد از چند بار استارت خودرو روشن شود. اگر روشن نشد، اتصال کابل‌های باتری را چک کنید. ممکن است این کابل‌های اتصال شل یا سولفاته شده باشد. اگر باز هم ماشین روشن نشد،‌ ماشین را هل بدهید.

راهکار ۲: به این منظور باید دو ماشین را روبه‌روی هم قرار داد و با دو کابل دو سر منفی و مثبت باتری‌های ماشین‌ها را به هم وصل کنید. ماشین دوم را روشن کنید و سپس سوئیچ ماشین خود را بچرخانید. سپس هر دو باتری را از هم جدا کنید. اگر ماشین روشن شد که هیچ، در غیر این صورت باید با امداد خودرو تماس بگیرید. یادتان باشد که بعد از روشن شدن ماشین، حتماً در اولین فرصت ماشین را به یک باتری‌ساز نشان دهید.



راه جلوگیری از خوابیدن باتریباتری ماشین باید هر ۳ سال یک بار عوض شود. معمولاً عمر مفید باتری‌ها بیشتر از این مقدار نیست. همواره قبل از ترک خودرو،‌ تمامی اجزایی را که با باتری کار می‌کند، خاموش کنید. سیستم صوتی، بخاری، شارژر گوشی همراه، نویگیشن و هر چیزی که با باتری کار می‌کند، باید خاموش شود. اگر در مکان‌های خیلی سردسیر زندگی می‌کنید و مجبورید که خودرو را خارج از پارکینگ بگذارید،‌ حتماً روی خودرو یک پتو یا کاور بکشید.

۲ – مشکل دینام و روشن نشدن ماشین در سرمایکی‌دیگر از دلایل خالی‌شدن باتری،‌ خرابی دینام خودرو است. دینام درواقع منبع شارژ باتری خودرو است. اگر باتری نو باشد، احتمال خالی‌شدن آن بر اثر عمر زیاد منتفی است و می‌توان به خرابی دینام شک کرد.

علائم خرابی دینام عبارت است از:

  • کم‌شدن نور چراغ‌های جلو
  • کندشدن یا حرکت نامنظم آمپرها
  • وجود یک بوی سوختگی در داخل کابین ماشین

راهکار: راه‌حل این مشکل در دستان تعمیرکار خودرو است. چون دینام باید کاملاً تعویض شود. در این حالت باید از امدادخودرو کمک بگیرید و خودتان وارد عمل نشوید.


۳ – ورود آب به سیستم سوخت‌رسانییکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین ممکن است این باشد که مقداری آب وارد شیلنگ بنزین شده باشد. در مجاورت سرما این آب یخ زده و در نتیجه راه عبور سوخت مسدود شده است و بنزین به موتور نمی‌رسد. نتیجه این داستان روشن نشدن ماشین است. در این شرایط یا ماشین روشن نمی‌شود یا اگر روشن شود، گاز نمی‌خورد؛ یعنی قدرت موتور به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

راهکار: راه‌حل این مشکل هم در دستان تعمیرکار خودرو است. او معمولاً با کمک مایعات حاوی الکل،‌ شیلنگ‌ها را می‌شورد و راه عبور سوخت را باز می‌کند. راه‌هایی برای جلوگیری از ورود آب به داخل سیستم سوخت وجود دارد. بهترین راه این است که اگر مجبور به نگهداری خودرو در فضای باز و سرما هستید، باک بنزین را همواره پر نگه دارید؛ در این صورت جایی برای نفوذ آب وجود ندارد.



۴ – نامناسب‌بودن روغن موتور ماشینممکن است نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید، برای فصل سرما مناسب نباشد، در این صورت ماشین روشن نمی‌شود. اگر هر کدام از علائمی که پیش از این گفتیم را ندیدید، به مشکل روغن مراجعه کنید. معمولاً مشخصات روغن مناسب هر ماشین در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است.

راهکار: اگر ویسکوزیته روغن به میزان لازم نباشد، روغن در هوای سرد غلیظ می‌شود. بنابراین بهتر است که از روغن موتور مخصوص زمستان استفاده کنید. روغن مناسب هوای سرد،‌ با کد OW نشان داده می‌شود. W‌ به معنای وینتر یا زمستان و عدد کنار آن میزان رقیق‌بودن روغن را نشان می‌دهد. هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر و بیشتر مناسب فصل زمستان است.



۵ – یخ‌زدگی کاربراتور و روشن نشدن ماشینماشین‌هایی که عمر زیادی دارد، دارای سیستم کاربراتوری است. کاربراتور با ترکیب میزان مشخصی    خودروبر حمل خودرو تبریز  از بنزین و هوا،‌ باعث ایجاد احتراق در موتور می‌شود. این کاربراتورها در هوای سرد ممکن است یخ بزند. در نتیجه یکی از دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد نرسیدن سوخت به موتور است. 

خودروهای جدید سیستم انژکتوری دارد. بنابراین اگر خودرویی قدیمی دارید که هیچ‌کدام از علایم بالا را نداشت، ممکن است کاربراتور آن یخ زده باشد.

راهکار: برای حل این مشکل باید ابتدا پای چپ را روی کلاچ بگذارید و با پای راست پدال گاز را فشار دهید. با این کار مقداری سوخت به موتور ماشین رسیده و ماشین روشن می‌شود.

جمع‌بندیما در این مقاله سعی کردیم تا علت روشن نشدن ماشین را یه اختصار توضیح دهیم. اگر شما هم تجربه مشابهی در زمینه روشن نشدن ماشین در هوای سرد و راه‌حل‌های آن دارید، با خوانندگان ما در میان بگذارید.
 در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد دلایل مهم روشن نشدن ماشین را برایتان توضیح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه‌ای از روشن نشدن ماشین در هوای سرد در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: دیوار 

۷ زبان برنامه نویسی با در امد بسیار بالا در سال 2023

مطمئنا درآمد تنها چیزی نیست که همواره باید نگران آن باشید اما مطمئنا مهمترین چیزی هست که باعث می‌شود شما هر روز صبح از خواب بیدار شوید و مشغول برنامه نویسی باشید. با وجود آنکه برنامه نویسی و شغل‌های مربوط به آن امروزه یکی از بیشترین فرصت‌های شغلی را داراست اما همه آن‌ها یک حقوق ثابت نداشته و برخی از آن‌ها شامل حقوق‌ها و موارد استثنایی هستند.

با در نظر گرفتن این موارد، ما امروز تصمیم گرفتیم تا شما را با ۷ زبان برنامه نویسی آشنا کنیم که براساس داده‌های بدست آمده از StackOverflow’s 2022 Developer Survey پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در سال جدید هستند. آماری که از آن صحبت می‌کنیم یک آمار جهانی است و به کشور ایران مربوط نمی‌شود. از این جهت ممکن است برخی از زبان‌های برنامه نویسی مربوط به این مقاله حتی در ایران فرصت شغلی مناسب نیز نداشته باشد. لیست این زبان‌ها از پردرآمدترین شروع می‌شود.

زبان برنامه نویسی Clojure

براساس آمار دریافتی از وبسایت استک اور فلو، Clojure پردرآمدترین زبان برنامه نویسی است که میانگین درآمد توسعه دهنده این زبان 106 هزار دلار است. ارتباط معکوسی نیز در بازار کار مربوط به این زبان وجود دارد و آن این است که با وجود حقوق بالا، تعداد برنامه نویس‌های این زبان بسیار کم هستند. به همین دلیل است که میانگین حقوق سالیانه این افراد بسیار بالاست.

یک توسعه دهنده Clojure معمولا فردی‌ست که به خوبی با زبان برنامه نویسی تابعی Lisp آشنایی دارد و همچنین به خوبی می‌تواند با ابزارهایی مانند JVM و Apache Kafka کار بکند. همچنین این دسته از توسعه دهندگان با مفاهیمی مانند پلتفرم‌های استریم به صورت توزیع شده و پردازش داده Hadoop آشنایی دارند.

زبان برنامه نویسی Erlang

در مقام دومین زبان پردرآمد Erlang وجود دارد که میانگین حقوق یک توسعه دهنده این زبان برنامه نویسی 103 هزار دلار در سال است. از این زبان برنامه نویسی برای توسعه سیستم‌های توزیع شده و پردازش‌های همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متاسفانه Erlang با وجود آنکه یک زبان برنامه نویسی پردرآمد به حساب می‌آید اما بیشتر توسعه دهندگان از آن بیزار هستند و استفاده کردن از آن را دوست ندارند. در همان آمار مربوط به استک اورفلو حدود 45 درصد توسعه دهندگان گفته‌اند که از این زبان برنامه نویسی متنفر هستند.

زبان برنامه نویسی F#

اگر از طرفداران دنیای .NET باشید مطمئنا با زبان F# آشنایی دارید. یک زبان برنامه نویسی تابعی که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و در بسیاری از جاها قابلیت استفاده را دارد. میانگین حقوق این زبان برنامه نویسی 95 هزار دلار در سال است که باعث می‌شود ما آن را در رتبه سوم این مقاله قرار دهیم.

توسعه دهندگان این زبان از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، آموزش regex در پایتون  علم داده، یادگیری ماشین و اپلیکیشن‌های مالی استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود F# یک زبان برنامه نویسی عالی باشد این است که در هنگام کار با داده‌های بزرگ به خوبی می‌تواند اجرا شود و کارها را پیش ببرد.

زبان برنامه نویسی LISP

LISP را به عنوان یکی از اولین زبان های برنامه  نویسی سطح بالا در دنیا می‌شناسند  طراحی صفحه اول سایت  که در زمینه توسعه هوش مصنوعی، محاسبات سیمبولیک و... استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی به صورت میانگین سالانه 95 هزار دلار دریافت می‌کنند.

از این زبان برنامه نویسی نیز در کارهای مختلفی استفاده می‌شود. توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی معمولا با ابزارهایی که با این زبان کار می‌کند آشنایی دارند. CLOS و SBCL از جمله این موارد هستند.

زبان برنامه نویسی Ruby

از دیدن نام روبی در بین تمام این زبان‌های عجیب و غریب ممکن است تعجب کرده باشید. اما روبی به دلیل حضور طولانی مدتی که در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور داشته و برندهای معتبری نیز از آن استفاده می‌کنند به عنوان یک زبان برنامه نویسی پردرآمد شناخته می‌شود. حقوق یک برنامه نویس روبی به صورت میانگین 93 هزار دلار است.

استفاده اصلی که این زبان دارد در کنار فریمورک Ruby on Rails است که برای توسعه Back-End مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران این زبان برنامه نویسی کمترین حضور را در زمینه توسعه بک-اند دارد اما در آمریکا، استرالیا و آلمان از این زبان برنامه نویسی بسیار استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Elixir

Elixir یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر Erlang Virtual Machine است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مقیاس پذیر و پردازش‌های همزمان ایجاد شده است. این زبان در دسته زبان‌های تابعی قرار می‌گیرد و نسبتا برنامه نویس‌های کمی در این زبان تخصص دارند. حقوق توسعه دهندگان این زبان میانگین 92 هزار دلار است.

در حال حاضر شرکت‌هایی که روی برنامه نویسی Real-Time کار می‌کنند از جمله اصلی‌ترین شرکت‌هایی هستند که برنامه‌نویس‌های این زبان را استخدام می‌کنند.

زبان برنامه نویسی Scala

Scala یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر جاوا است که هم به صورت تابعی و هم به صورت شئ‌گرا به برنامه نویسان اجازه توسعه اپلیکیشن را می‌دهد. حقوق یک برنامه نویس این زبان ۹۲ هزار دلار است. اصلی‌ترین کاربردی که اکنون این زبان دارد جایگزین شدنش در امر دیتا ساینس و داده کاوی با زبان برنامه نویسی پایتون است. در این زبان سعی شده تا مشکلاتی که پایتون در سرعت و اجرا کُند دارد را در نظر گرفته و بهتر این دسته از کارها را در این زبان برنامه نویسی انجام دهند.

در پایان

همانطور که گفته شد درآمد همواره اصلی‌ترین موضوعی نیست که شما براساس آن تخصص و کار خود را مطابق با آن پایه گذاری کنید. شما باید علاقه خود را نیز به کارهای مختلف اثبات کنید و متوجه شوید که آیا به هیچکدام از این موارد علاقه دارید یا خیر. بسیاری از توسعه دهندگان امروزی علاقه ای به یادگیری بیشتر این زبان‌ها ندارند چرا که می‌گویند زبان‌های سختی بوده و همچنین منابع آموزشی محدودی دارند. اما بسیاری نیز هستند که همه سختی‌ها را با در نظر گرفتن درآمد عالی این زبان‌ها فراموش کرده و مشغول توسعه ابزارهای مختلف با این زبان‌های برنامه نویسی هستند.

منبع: راکت